طیب نیا در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین:

ما به دنبال ساخت بمب اتم نیستیم / به دنبال تک رقمی کردن نرخ تورم هستیم

وزیر اقتصاد گفت: تحریم های آمریکا ظالمانه بوده و ایران قصد ساختن بمب اتم ندارد و آن ها تحریم ها را بهانه کرده اند که البته این درست نیست.


ما به دنبال ساخت بمب اتم نیستیم/ صادرات 50 میلیارد دلار و واردات 53 میلیارد دلار / به دنبال تک رقمی کردن نرخ تورم هستیمبه گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علی طیب نیا وزیر اقتصاد در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در محل ساختمان این جریان برگزار شد اظهار داشت: تحریم های آمریکا ظالمانه بوده و ایران قصد ساختن بمب اتم ندارد و آن ها تحریم ها را بهانه کرده اند که البته این درست نیست.

وی ادامه داد: برنامه سوم علی رغم همه کاستی ها موفق ترین برنامه و اجرایی ترین برنامه بود ولی در سال های بعد روندی معکوسی انجام شد که افزایش درآمد نفتی تورم و کاهش عامل بهره وری از مشکلات به وجود آمده در به وجود آمدن شرایط کنونی است.

طیب نیا تاکید کرد: ما در حوزه ساخت مسکن اعطای وام تسهیلات را خواهیم داشت و قبل از تحریم ها برخی مشکلات را داشتیم و اگر از تحریم ها درس بگیریم مشکلات حل خواهد شد هر چند که تنها عامل بروز مشکلات تحریم نیست اما در سطح درآمد و بیکاری موثر بوده است.

وی ادامه داد: ما اهل منطق و مذاکره هستیم و شرایط بین المللی به طرز محسوسی به نفع ما تغییر یافته و دولت خود را برای توافق یا عدم توافق در بخش اقتصادی آماده کرده و ما با رصد شرایط برنامه های لازم را در راستای هوشمندسازی اقتصادی در نظر گرفته ایم وصد البته از مذاکرات هسته ای اخبار خوبی به گوش می رسد و برنامه هایی برای آن داریم.

وزیر اقتصاد با اشاره به دو مشکل اقتصادی ایران از جمله دولتی بودن و نفتی بودن که تاثیر زیادی بر اقتصاد جمهوری اسلامی داشته و در دوران پس از تحریم باید به دنبال آن بود یادآور شد لغو تحریم ها می تواند هم تهدید باشد و هم فرصت و البته تحریم ها در دوره ای وابستگی دولت به در آمدهای نفتی را کاهش داد و می توانیم از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم.

طیب نیا یادآور شد: در این دوره صادرات ما به 50 میلیارد دلار و واردات ما به 53 میلیارد دلار رسیده و پس از توافق ژنو التهابات بازار ارز را کنترل کردیم و البته به دنبال آن نیستیم که آثار مثبت توافق را کم رنگ کنیم و ما این نگرانی را داریم که اگر تحریم ها حذف شد صادرات نفت رونق یابد و دوباره واردات افزایش یافته و باید عاقلانه و منطقی حرکت کنیم و بسترسازی اقتصادی لازم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به سیاست های ضد تورمی دولت یادآور شد: ما به دنبال حرکت به سمت تورم تک رقمی هستیم و سیاست های ضد تورمی دولت تا تک رقمی شدن ادامه می یابد و امروز متاسفانه رتبه ما با وجود تمام اقداماتی که انجام دادیم از سوم به پنجم رسیده و امیدواریم به تورم 5 درصدی برسیم و در فضایی که در عرصه بین المللی به وجود امده با درستی برخورد کنیم و بتوانیم جذب سرمایه گذاری خارجی را داشته باشیم را صادرات را ترویج کنیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی می تواند به همسایه غربی ما عراق گسترش یابد و طرح های بازسازی گسترده ای در نظر است که عراق آن را انجام دهد و حمله داعش به عراق و مساعدت جمهوری اسلامی برای مبارزه با این گروه تروریستی فضای مناسبی را به وجود آورده تا صادرات کالا، خدمات و خدمات فنی مهندسی را گسترش دهیم و باید وابستگی خود را به نفت کاهش داده تا تقاضا برای کالاها ایجاد کنیم و بدین صورت راه خروج از رکود فراهم می شود.

طیب نیا با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی و این که جذب این مقدار سرمایه خارجی شایسته جمهوری اسلامی نیست یادآور شد: جذب سرمایه در جمهوری اسلامی بسیار کم است و ما مهمترین پروژه ای که امروز دنبال می کنیم طرح جامع مالیاتی است که برای وضع موجود و مطلوب تهیه و طراحی شده تا تمام سامانه های مالیاتی را به این طرح وصل کنیم و این امکان را به ما می دهد تا از روش درست آن را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به این که طرح جامع مالیاتی پرونده محور نیست بلکه عملیات محور است گفت: بهبود محیط کسب و کار از نان شب واجب تر است و باید دولت و ملت هم صدا شوند تا صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی که در گذشته به جای ثبات در جهت بی ثباتی عمل کرده مسیر مطلوبی را طی کند و ما به دنبال پروژه تامین مالی پایدار بوده و سعی می کنیم تا نظام بانکی را که خود بیمار است و می خواهد اقتصاد بیمار کشور را درمان کند درمان کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان این که برخی موسسات مالی و شعبات خصوصی که چندین هزار شعبه و هزاران میلیارد تومان سپرده دارند مجوز ندارند و موسسات پول را به مردم نمی دهند اما اگر بخواهید ماست بندی ایجاد کنید مجوز باید داشته باشید اما موسسات خصوصی مجوز ندارند و امروز بانک ها به جای سپرده گذاری 22 درصد 27 درصد سود پرداخت می کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، اقتصاد ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار