معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 14هزار کودک ناشنوا و نابینا در کشور در سال گذشته نجات یافتند.

مینو رفیعی معاون پیشگیری ازمعلولیت‌های سازمان بهزيستي کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه سلامت تعريف گسترده اي دارد از برنامه هاي معاونت تحت امرش در زمينه ارتقاي سلامت جامعه در زمينه هايي چون «مشاوره ژنتيک»، «غربالگري شنوايي»، «پيشگيري از تنبلي چشم» و ... سخن گفت که بيشتر بر سلامت جسم تمرکز دارد و هدف از آن ايجاد جامعه اي با افراد سالم، با نشاط و مولد است.

وي با بيان اينکه «تحقق سلامت جامعه بدون نقش مردم، بي معنا است»، ايجاد سلامت جسمي و سلامت اجتماعي را در گرو مشارکت مردمي خواند و گفت: اگرچه دولت موظف به ارائه خدمات سلامت به مردم به گونه اي است که براي آنها قابل دسترس باشد، اما وظيفه ديگر دولت آگاه سازي مردم است تا از اين خدمات که در دسترس آنها قرار دارد استفاده کنند. چرا که اگر مشارکت مردمي نباشد و مردم به دنبال کسب خدمات بهداشتي و سلامت نباشند، سلامت دور ازدسترس مي شود. مثلا در طرح غربالگري شنوايي که از سوي دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي در دست اجرا است، نوزادان زير شش ماه تحت غربالگري قرار مي گيرند تا با مداخله به هنگام از ناشنوايي آنها جلوگيري شود. قطعا براي پياده کردن اين طرح در سراسر کشور، بايد ابتدا آگاه سازي شود که اين خدمات منجر به پيشگيري از معلوليت مي شود، سپس اين خدمات در دسترس همه مردم قرار گيرد و مردم تشويق شوند که به طور فعال خودشان به اين مراکز مراجعه کنند. کما اينکه براي مشاوره ژنتيک و آموزش ريسک هاي موجود در اين زمينه در ازدواج و بارداري، مردم بايد مشارکت کنند و اين خدمات را دريافت کنند.

رفيعي بر اين اسا تاکيد کرد که براي برخورداري از جامعه اي سالم، صرف ارائه خدمات کافي نيست و بايد استقبال مردمي از آن نيز انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر استقبال مردمي خوبي از خدماتي همچون غربالگري گوش و شناسايي تنبلي چشم صورت مي گيرد اما در مشاوره هاي ژنتيک، هنوز ميزان استقبال کم است. به نظر مي رسد مردم نگرانند که با مراجعه به مشاورژنتيک، از ازدواج منع شوند. براي همين هم ترجيح مي دهند به مشاور ژنتيک مراجعه نکنند. در حاليکه لزوما چنين نخواهد شد و ممکن است مشاور با ارائه راهکارهايي، درصد سالم بودن فرزندان آنها را ارتقا ببخشد. 

معاون پیشگیری ازمعلولیت‌های سازمان بهزيستي کشور افزود: بايد با آگاه سازي عمومي در جامعه از اين نگراني مردمي کاسته شود. همچنين بايد آگاه سازي شود که مردم توقع نداشته باشند که با مشاوره ژنتيک، صددر صد فرزندي سالم خواهند داشت. چرا که با مشاوره ژنتيک فقط احتمال سلامت فرزند افزايش مي يابد.

رفیعی در پاسخ به اينکه ارائه خدماتي همچون غربالگري شنوايي و تنبلي چشم تا چه ميزان منجر به کاهش معلوليت ها در جامعه و ايجاد جامعه اي سالم شده است؟، گفت: در غربالگري شنوايي در سال گذشته، حدود 2200 نوزاد را کشف کرديم که اختلال شنوايي داشته و با اقدمات درماني از ناشنوايي آنها پيشگيري شد تا آنها به جمعيت ناشنوايان کشور اضافه نشود. همچنين 14 هزار کودک با بيماري تنبلي چشم شناسايي شده و تحت درمان قرار گرفتند. به اين ترتيب مانع از نابينايي و کم بينايي انها شديم که درغيراين صورت مي توانست در تحصيل و اشتغال آنها در آينده اثرات سوئي داشته باشد. 

وی با اشاره به 120 هزار مشاوره ژنتيک در سال گذشته، ادامه داد:  برخي مراجعين نياز به اصلاح رژيم غذايي داشتند و با درمان هايي احتمال سلامت فرزندان خود را ارتقا دادند. در مواردي هم که تشخيص هاي بارداري، گوياي عقب ماندگي فرزند بود، والدين به مراکز قانوني براي سقط جنين راهنمايي شدند. در قالب اين مشاوره ها، به پيشگيري از تولد فرزندان معلول مي پردازيم تا جامعه اي سالم و مولد داشته باشيم. چرا که قطعا منظور از در پيش گرفتن سياست هاي افزايش جمعيت، ايجاد جمعيتي سالم و مولد است نه جامعه اي پر بيمار.

معاون پیشگیری ازمعلولیت‌های سازمان بهزيستي کشور اين مهم را در گرو ارتقاي خدمات رساني به مردم از يکسو و مشارکت خود مردم براي دريافت خدمات و جدي گرفتن توصيه ها به آنها ار سوي ديگر دانست و افزود: نهادها و دستگاه هاي مختلفي متولي امر سلامت در جامعه هستند. چرا که تامين سلامت عموم مردم، وظيفه کليت دولت است و نه يک سازمان خاص. از اين رو کليه اقداماتي که براي تامين سلامت مردم انجام مي شود، بايد هم افزا باشد نه اينکه همديگر را خنثي کنند يا زير سوال ببرند.

رفيعي يکي از موثرترين گام ها در اين زمينه را تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات پيشگيري دانست و گفت: در حال حاضر خدمات درماني تحت پوشش بيمه هستند اما خدمات پيشگيري، خارج از پوشش بيمه هستند و به همين دليل بخشي از مردم در پي استفاده از اين خدمات نيستند. 

وي همچنين از لزوم تصويب «قوانين تسهيل گر» از سوي مجلس و دولت سخن گفت تا سلامت را به عنوان شاخص کيفيت زندگي به رسميت بشناسند و راهکارهاي تحقق آن را تسهيل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار