محسن کیایی، بازیگر و فیلم نامه نویس سینما در گفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص کپی فیلمنامه گفت: کتابها و نویسندگان خوب زیادی در کشور داریم که توانایی استفاده از آنها نیز وجود دارد، اما ما به فیلمنامه نویسانمان بها نمیدهیم و ضعف سینمای ایران از همینجاست.
وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در ساخت یک فیلم کمترین پول و زمان به فیلمنامه اختصاص داده میشود، در حالیکه ذاتاً اصلی ترین بخش کار است.
کیایی با اشاره به بحث زمان در فیلمنامه نویسی عنوان کرد: بارها اتفاق افتاده که در مدتی کمتر از یک ماه تقاضای فیلمنامه از بنده نمودهاند که به این شکل طبیعتا نتیجه خوبی نخواهد داشت.
بازیگر "پرده نشین" در ادامه افزود: باید برای نوشتن یک فیلمنامه زمان و پول خوب در نظر گرفته شود، چرا که اگر فیلمنامه نویس از نظر مالی تامین نشود، به نوشتن تله فیلمهای مختلف در طول زمان نگارش یک فیلمنامه میپردازد و همین موضوع بر کیفیت آن اثر میگذارد.
کیایی در خصوص تاثیر کیفیت پایین فیلمنامه بر سینما بیان کرد: این موضوع تاثیر زیادی بر روی سینما خواهد داشت، به نحوی که فیلمنامه بدون فکر و صرف وقت بر همه بخشهای فیلم تاثیر گذار خواهد بود. ریشه یک اثر سینمایی فیلمنامه است و در صورت داشتن مشکل، همه انرژی و وقت افراد در یک کار را میگیرد که وقت زیادی نیر صرف آنها کرده است.
کیایی تصریح کرد: ما در سینما از فقدان فیلمنامه رنج میبریم و آنهم به دلیل بها ندادن به زمان و به عبارتی ساندویچی شدن فیلمنامه نویسی است. به عبارتی دیگر فیلمهای سینمای ایران فست فودی شدهاند.
وی درباره فیلمنامه نویسان بیان کرد: به دلیل پایین بودن درآمد فیلمنامه نویسی، نویسندگان ما چند کاره شدهاند و کارگروهی آنها حذف شده است. البته برخی فیلمنامه نویسان در حال حاضر در سینمای ایران برای فیلمنامه وقت گذاشته و زحمت میکشند که در نهایت موفق هم هستند.
بازیگر "عصر یخبندان" در خصوص کارگروهی در فیلمنامه نویسی گفت: کارگروهی و استفاده از چند فکر، بهتر از یک فکر و کار فردی است که طبیعتا نتیجه بهتری داشته و تبعات کمتری از جمله حرفهای دیگران را در نقد آن به همراه خواهد داشت.
این هنرپیشه با اشاره به نمونهای از کار فیلمنامه نویس به شکل گروهی بیان کرد: من و برادرم مصطفی معمولا در یک اثر، ایدهها و ذهنیات خودمان را توسط همدیگر نقد و بررسی میکنیم و به یک فیلمنامه خوب میرسیم که از نظر بیرونی هم موفق میشوند.
کیایی در ادامه به کپی کردن از فیلمهای ایرانی بروی پرده اشاره کرد: کپی کردن در همه دنیا رایج بوده که اشکالی ندارد. مهم این است که این امر در اثر ذکر شود و مخاطب از کپی بودن آن آگاه باشد.
وی در ادامه افزود: اقتباس بن مایه و طرح اولیه از یک نمونه خارجی اشکالی نداشته ولی باید شکل ایرانی بگیرد و کپی کامل از اثر خارجی درست نیست.
نویسنده "مهمانان ویژه" تصریح کرد: در سینمای ایران خلاقیت وجود نداشته و افراد با تماشای فیلم خارجی فیلمشان را مو به مو و سکانس به سکانس کپی میکنند و این کار درستی نیست.
این بازیگر سینما با اشاره به نقش شورای عالی داوری در صیانت از فیلمنامهها گفت: فیلمنامه نویس چون اثر خود را برای کار به افراد و سازمانهای مختلف ارائه میدهد، اثر او از سوی این شخصیتهای حقیقی و حقوقی با تغییر روبرو شده و یافته می شود؛ بنابراین علاوه بر انتظار فیلم نامه نویس از حمایت خود، حمایت شورای عالی داوری به جا است.
این بازیگر در پایان گفت: تهیه کنندگان و کارگردانان که در عرصه سینما فعالیت میکنند، باید از سفارش ساندویچی فیلمنامه دست کشیده و زمان و هزینه بیشتری را در اختیار فیلمنامه نویس قرار بدهند تا نتیجه و اثر ارزشمندی داشته باشیم.
گفتنی است؛ محسن کیایی که در نوروز امسال سریال "سربه راه" را روی آنتن داشته، در حال حاضر در عرصه فیلمنامه نویسی در حال بازنویسی اثری با نام موقت "جابه جا" است و در عرصه بازیگری نیز بازی در آخر شب را به پایان رسانده است.
انتهای پیام/