خوشرو:

حرکت به سوی جهانی عاری از خشونت از مسیر گفتگو، عدالت، توسعه و اخلاق می گذرد

سفیر و نماینده دائم سازمان ملل در نیویورک گفت: جامعه جهانی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت باید هرگونه تحریم اقتصادی و تهدید نظامی را محکوم کند تا از وقوع بحران‌های فاجعه بار انسانی جلوگیری شود.

حرکت به سوی جهانی عاری از خشونت از مسیر گفتگو، عدالت، توسعه و اخلاق می گذردبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "غلامعلی خوشرو" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک امروز سه‌شنبه در اجلاس ویژه «رواداری و آشتی جویی» در مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی با اشاره به گذشت هفتاد سال از تاسیس سازمان ملل گفت: جامعه جهانی هنوز نتوانسته است اصول اقدام متقابل و روا داری و صلح را در جهان مستقر سازد.

وی افزود: در دهه‌های اخیر جریان بیداری اسلامی به عنوان یک عامل مهم سیاسی نقش اساسی در رابطه بین اسلام و غرب ایفا کرده است.

سفیر کشورمان افزود: برای یک گفت‌وگوی سازنده بین اسلام و غرب شایسته نیست که انتظار داشت تا مسلمانان اسلام را کنار بگذارند تا یک طرف مناسبی برای گفت‌وگو بشوند. چنین رویکردی مخرب بوده و باعث شکاف عمیق‌تر بین فرهنگ‌ها و رواج بیشتر بی اعتمادی در جوامع اسلامی می‌شود. بنابراین راه تعامل با جوامع اسلامی رعایت اصول کرامت و مردم سالاری است.

خوشرو همچنین اظهار داشت: متاسفانه در جهان امروز ما شاهد رشد گروه‌های تکفیری و متحجری هستیم که خود را حقیقت تام می‌خوانند و با تاریک اندیشی و سطحی نگری به اسم دین سخن می‌گویند. آنها پیروان هر گروه و شریعتی را، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، که شبیه آنها نباشد تکفیر می‌کنند. این گروه‌های تروریستی تکفیری در حالی که وعده بهشت می‌دهند، حیات انسانی را به جهنمی سوزان تبدیل می‌کنند.

خوشرو گفت: امام اول شیعیان به صراحت اعلام می‌دارد که مردم دو دسته‌اند: یا برادر در دین و یا انسان در خلقت. بر این اساس هرگونه تفسیری از دین نباید در تعارض با شفقت و رحمت و خردمندی باشد. پیامبران الهی و فلاسفه اخلاقی در سراسر تاریخ در پی ریشه کن کردن خودپرستی، تجاوز و ستمگری بوده‌اند. علیرغم همه این تلاش‌ها، قدرت طلبی کور و منفعت گرایی کوته نظرانه باعث جنگ و تخریب در جامعه انسانی شده است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در ادامه گفت: جامعه جهانی باید از دوگانه اسلام ستیزی و تحجرگرایی عبور کند و به اصول مردم سالاری اسلامی احترام بگذارد. سیاست‌های مبتنی بر مهار و سرکوب بیداری اسلامی و سیاست‌های مبتنی بر به کارگیری گروه‌های افراطی و تروریستی برای اهداف سیاسی، هر دو محکوم به شکست بوده و باعث شعله‌ور‌تر شدن خشونت و کشتار می‌شوند. با توجه به این شرایط حاد بود که مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته در پاسخ به پیشنهاد آقای روحانی  ریاست جمهوری ایران قطعنامه جهان علیه افراطی‌گری و خشونت را تصویب کرد. بر اساس این قطعنامه حرکت بسوی جهانی عاری از خشونت از مسیر گفت‌وگو، عدالت، آزادی، توسعه و اخلاق می‌گذرد.

خوشرو در پایان سخنان خود گفت: جامعه جهانی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت باید هرگونه تحریم اقتصادی و تهدید نظامی را محکوم کند تا از وقوع بحران‌های فاجعه بار انسانی جلوگیری شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: خوشرو ، نماینده ، ایران ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار