یک کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: واقعیت این است که در توافق احتمالی بازی برد - برد در رابطه با دو کشوری که ظرفیت راهبردی متفاوت دارند، معنا پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران ابراهیم متقی در همایش مذاکرات هسته‌ای سوئیس از دیدگاه علوم سیاسی اظهار داشت: مجموعه‌های دیپلماتیک که در مذاکرات شرکت می‌کنند در خط مقدم سیاسی هر کشور قرار دارند.

وی در ادامه افزود: در حوزه دیپلماتیک هیچ گاه تصمیم‌گیری‌ها مربوط به یک فرد و یا گروه خاص نیست.

متقی با اشاره به اینکه باید یاد شهدای هسته‌ای را گرامی بداریم، گفت: آن‌ها پشتوانه قدرت راهبردی ایران بودند و در مظلومیت ایفای نقش کردند و فضای بین‌المللی نسبت به شهادت آن‌ها هیچ گونه واکنشی نشان نداد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه فرآیند مذاکرات امروز ادامه مذاکرات قبل است، افزود: اما این مذاکرات در واکنش به مذاکرات قبل انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای تکنیکی و کارساز نبوده است و گفته بودم که به هیچ وجه نتیجه مطلوب برای کشور نخواهد داشت، اظهار داشت: در آن زمان که مذاکرات انجام می‌شد، همزمان تحریم‌هایی اعمال می‌شد و فضای ایران هیجانی بود و بعضی‌ها فکر می‌کردند تحریم‌ها کاغذپاره است، همان گونه که الان بعضی‌ها فکر می‌کنند تحریم‌ها لغو خواهد شد.

متقی با بیان اینکه آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند در فرآیند مذاکرات هسته‌ای اعمال شد، افزود: ذخایر کاهش یافت و همچنین برخی از ذخایر در وضعیت اکسید قرار گرفت و همچنین برخی از آن‌ها رقیق و به میله سوخت تبدیل شد که تمامی این سوخت‌ها با سوخت نیروگاه بوشهر همخوانی ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: دغدغه آمریکایی‌ها حاصل شد اما ما بارها اعلام کردیم که فودرو خط قرمز ما است و هیچ گونه انعطاف‌پذیری نخواهیم داشت اما امروز فودرو تبدیل به یک آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آن‌ها گفته‌اند به هیچ وجه نباید مواد شکاف‌پذیر وارد فوردو شود و اگر به این صورت باشد چگونه می‌خواهند آزمایش هسته‌ای انجام دهند زیرا فوردو 80 متر زیر زمین قرار دارد.

متقی با بیان اینکه قابلیت راهبردی دشمن نسبت به ما شدت پیدا خواهد کرد، افزود: ما به وضعیت 18 ماه پیش برخواهیم گشت و آنچه که امروز مطرح می‌شود در خصوص تغییر فضای آب سنگین است و آن‌ها می‌گویند آب سنگین دیگری بسازیم و یا قلبش را دربیاوریم که امکان برداشتن قلب وجود ندارد به دلیل جوش‌هایی که وجود دارد.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: در اراک موافقت شده سانتریفیوژهای نسل اول باقی بماند، در بحث‌هایی که از طرف دیوید آلبرایت مطرح شده سوال پرسیده که آیا فکر می‌کنید ایران در مرحله بعد انعطاف‌پذیر خواهد بود. من فکر می‌کنم در مراحل قبل این انعطاف ارائه شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که وضعیت برد – برد در رابطه با دو کشوری که ظرفیت راهبردی متفاوت دارند، معنا پیدا نمی‌کند، افزود: ما باید حداقل چیزی را که می‌توانیم به دست بیاوریم در فضای حداکثری اعطا کنیم.

متقی تأکید کرد: تحریم‌ها بر اساس آنچه که ثبت شده در آمریکا پیگیری می‌شود و به هیچ وجه در فضای یک ماه برداشته نخواهد شد، آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد و این موضوع توسط وزیر خارجه مطرح شد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ممکن است تحریم‌ها برداشته شود اما با توجه به سیاست‌های آمریکا هیچ گاه حاصل نخواهد شد، تصریح کرد: در تاریخ روابط بین‌الملل و منطقه چنین وضعیتی را نداشته‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار