یک روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

برخورد منطقی با مسائل زندگی عامل افزایش احساس رضایت زوجین است

یک روانپزشک گفت: زوجین با انتخاب اهداف بر اساس واقعیت به احساس شادکامی و رضایت می‌رسند و به راحتی اختلافات خود را حل می‌کنند.

امیرحسین جلالی روانپزشک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به موضوع تفاوت‌های رفتاری زن و شوهرهای شادکام و ناراضی، اظهار کرد: اساسا دو نفری که با هم زندگی می‌کنند و برای طولانی مدت زندگی مشترک دارند و سال‌های سال قرار است با هم زندگی کنند در چه صورتی احساس راضی بودن و کامیابی یا شادکامی می‌کنند

وی افزود: اگر تصور کنیم هیچ اختلاف و تعارضی بین زوجین وجود نداشته باشد آنها حتما آدم‌های راضی و شادکامی خواهند بود.

جلالی در ادامه گفت: حال اگر تصور کنیم که زوجین اهدافی دارند و به تک‌تک آن اهداف برسند احساس کامیابی و راضی بودن می‌کنند؛ طبیعتا آدم‌ها وقتی به اهداف خود برسند احساس کامیابی و رضایت می‌کنند.

روانپزشک تأکید کرد: دلیل اصلی نارضایتی و ناکامی احساس ناکامی است؛ در واقع یکی از دلایل اصلی احساس ناکامی این است که آدم‌ها آنچه را که در زندگی نیاز دارند و آنچه را که در زندگی می‌توانند به دست آورند و راه‌های رسیدن به اهداف خود را مبتنی بر واقعیت برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

وی افزود: تصور دیگران از زوجینی که در زندگی زناشویی خود شادکام هستند این است که هیچگونه تعارض و اختلافی با یکدیگر ندارند و این اساسا با واقعیت سازگار نیست.

جلالی گفت: آدم‌هایی شادکام هستند که می‌توانند تعارض‌ها و اختلاف‌های خود را به موقع شناسایی کنند و با رویکردی مناسب سعی در حل اختلاف و تعارض‌های خود کنند چون اساسا زندگی آدمی بدون تعارض و اختلاف امکان‌پذیر نیست.

روانپزشک افزود: تصور دیگری که در این میان وجود دارد و آن است که آدم‌ها زمانی که به همه هدف‌های خود می‌رسند احساس کامیابی می‌کنند؛ که این امر خیلی ایده‌آل‌گرایانه و کاملا دور از واقعیت است و بیشتر شبیه تخیل است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر انسان‌ها زندگی را مبتنی بر واقعیت مشاهده کنند و به حداکثر اهداف خود دست یابند و از چنان انعطافی برخوردار باشند که زمانی که تحقق اهداف خود ممکن نیست بتوانند اهداف تازه‌تری را برای خود طراحی کنند و یا جهت تلاش‌های خود طراحی کنند و یا جهت تلاش‌های خود را تغییر دهند و یا به عبارت دیگر اساسا از ابتدا با درک کامل ناتوانی‌ها و نقص‌ها و کمبودهای خود و امکاناتی که دارند بتوانند اهدافی مبتنی بر واقعیت طراحی کنند طبیعتا در این صورت احساس شادکامی و رضایت می‌نمایند.

جلالی تأکید کرد: زمانی آدم‌ها و به خصوص زوجین می‌توانند احساس شادکامی کنند که برنامه‌ها و راه و روش‌ها و نتایجی را که می‌خواهند به دست آورند  را بر اساس واقعیت طراحی کنند در این صورت به احساس رضایت و شادکامی خواهند رسید.

روانپزشک با اشاره به راهکارهای ایجاد رضایت و شادکامی بیان کرد: طبیعتا باید نوع نگاه‌ها تغییر کند و باید زوجین توانایی‌های خود را برای حل مشکلات و تعارض‌های خود بالا ببرند.

وی گفت: اساسا تعارض و مشکل ویژگی زندگی انسانی و اجتماعی است و باید زوجین به جای یک نگاه کمال‌گرایانه، ایده‌آل‌گرایانه به خود و امکانات و زندگی داشته باشند و سعی کنند ناتوانایی‌ها و کمبودهای خود را مدنظر قرار دهند و بر مبنای آن اهداف زندگی خود را تعیین کنند.

جلالی افزود: طبیعتا افراد شادکام از سلامت روانی و جسمی بهتر و هم از سلامت اجتماعی برخوردار هستند و بهتر می‌توانند در جامعه ایفای نقش کنند.

روانپزشک در پایان گفت: خانواده شادکام بستر ایجاد یک جامعه شادکام و راضی و سالم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روانپپزشک ، احساس ، رضایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار