رفتارهای نامناسب اجتماعی محرک خشونت در جامعه /ساختارهای اجتماعی بسترساز خشونت

یک روانپزشک گفت:اضطراب،افسردگی،عدم اعتماد و باور به سیستم‌های حمایت گرایانه‌ای شهری از پیامد‌های خشونت در جامعه است.

 محسن رازافشار روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به علل ایجاد خشونت در جامعه اظهار کرد: در ابتدا  باید به تعریف صحیح از خشونت در جامعه بپردازیم تا با درک صحیح و مناسب از این مقوله به عوامل ایجاد و راه کارهای مناسب دست پیدا کنیم.
 
وی افزود: تمامی رفتارهای تهاجمی و رفتارهایی که فرد به فرد و دیگران و یا هر شی آسیب می‌رساند نوعی خشونت محسوب خواهد شد.
 
رازافشار گفت: نوجوانی که دارای سیستم ارزشی مناسب در خانواده هستند در جامعه سلامت روانی و رفتاری مناسب  دارند.
 
رازافشار تأکید کرد: اگر نوجوانان در مدرسه نیز سیستم ارزشی مناسب را بیاموزند هرگز دست به خشونت نمی‌زنند.
 
این روانپزشک ادامه داد : محیط‌های اجتماعی اکثر پدیده‌های خشونت را افزایش می‌دهند و رادیو و تلویزیون نیز این امر را در مواردی تشدید می‌کند.
 
وی تصریح کرد: در برنامه‌ها، مسابقات ورزشی و شبکه‌های اجتماعی حرف‌های نامناسب زیادی زده می‌شود یا رفتارها و کشمکش‌ها نشان می‌دهد که خود نوعی موجب بروز خشونت در جامعه می‌شود.
 
رازافشار در مورد جلوگیری از ایجاد خشونت تأکید کرد:در ساختار دوست و حاکمیت پدیده‌های وجود دارد که خشونت را گسترش می‌دهد و در واقع ساختارهای اجتماعی خود زمینه‌ساز اصلی خشونت هستند.
 
این روانپزشک ادامه داد: حاکمیت و سیستم‌های اجتماعی باید جمع شوند و کارهای عظیم فرهنگی انجام بدهند تا بتوانند خشونت افراد را کاهش بدهند.
 
رازافشار در خصوص تغییر ساختارهای اجتماعی گفت: اگر در خانواده هم چیز با سیستم ارزشی متناسب باشد، نوجوانی که وارد اجتماع می‌شود هیچ‌گونه مشکلی در برخورد با افراد جامعه ندارد.
 
این روانپزشک تاکید کرد: مشکلات اقتصادی افراد را ناتوان نمی‌کند بلکه مشکلات اجتماعی زمینه‌ساز ایجاد خشونت است و دولت باید با راه کارهای مناسب مشکلاتی اجتماعی را برطرف کند.
 
وی خاطرنشان کرد: عدم نشان دادن مهرورزی در سطح جامعه و تلویزیون می‌تواند عاملی برای ایجاد خشونت باشد و رسانه‌ای ملی باید راه‌های مناسبی را برای نشان دادن مهرورزی ایجاد کند.
 
وی در پایان گفت: خشونت یک پدیده مجرد نیست بلکه یک پدیده وابسته به شرایط اجتماعی است.
 
انتهای پیام/  
برچسب ها: خشونت ، جامعه ، محرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار