بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای دو سال آینده یکنواخت خواهد بود و قیمت پایین نفت نیز دویست و پانزده میلیارد دلار از در‌آمد دولتها خواهد کاست.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، بر اساس این گزارش انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای باقی مانده سال دو هزار و پانزده و سال دو هزار و شانزده بین سه و یک تا سه و سه دهم درصد باشد.

خبرگزاری آناتولی از واشنگتن در این گزارش می نویسد: درگیریهای طولانی مدت و بی ثباتی سیاسی در چندین کشور این منطقه، کاهش قیمت نفت و روند کند اصلاحات اقتصادی از محرک های اصلی کاهش رشد اقتصادی است. 

بانک جهانی انتظار دارد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات عربی متحده، بحرین و عمان) امسال به خاطر کاهش قیمت نفت حدود دویست و پانزده میلیارد دلار یا حدود چهارده درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهند داد.

این موضوع به کاهش سرمایه گذاری، افزایش بیکاری و برای اولین بار در چهار سال اخیر به کسری بودجه در کل منطقه منجر شده است.

حافظ غانم معاون رئیس بانک جهانی در امور کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز گفت:« یک سوم کشورهای منطقه که همگی واردکنندگان نفت هستند در سال دو هزار و پانزده حدود چهار درصد رشد خواهند شد که عمده این کشورها مصر و مغرب خواهند بود.»

در این گزارش آمده است کشورهای نظیر عراق و لیبی که شاهد درگیری هستند احتمالا در سال دو هزار و پانزده شاهد انقباض اقتصادی خواهند بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار