سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت توافق هسته‌ای با تهران نگرانی‌های این کشور را درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران از بین نمی‌برد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت توافق اتمی با ایران نگرانی‌های واشینگتن را درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران از بین نمی‌برد. 

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر نتانیاهو در خصوص توافق اتمی ایران گفت: اول از همه این توافق منقضی نمی‌شود. این توافق از برخی معیارهای شفاف و همیشگی برخوردار است و بخش‌هایی از آن هرگز منقضی نمی‌شوند. من نمی‌دانم که او (نتانیاهو) ب رچه اصلی این اظهارات را مطرح کرده است. نتانیاهو به طور شفاف مخالفت خود را با این مذاکرات و توافق اعلام داشته است. او اظهاراتی را بیان کرده است که بر اساس دانشی که کار‌شناسان فنی به آن‌ها اعتماد دارند نبوده است. 

این سخنگو در ادامه گفت: برخی از بخش‌های معادله درباره گریز هسته‌ای باید مورد مذاکره قرار گیرد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم با اطمینان درباره این مسائل سخنی بگوییم اما این نظر که موضوع گریز هسته‌ای به صفر برسد، بر اساس حقایق موضوعی، دقیق نیست. 

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا توافق با ایران طرح‌های دفاع موشکی آمریکا را تغییر می‌دهد؟ گفت: «ما بار‌ها نگرانی خود را درباره تسلیحات ایران از جمله موشک‌های بالستیک -- جدا از مذاکرات هسته‌ای -- اعلام کرده‌ایم. بار دیگر اعلام می‌کنم که نگرانی ما درباره موشک‌های بالستیک ایران همچنان پابرجاست.» 

هارف درباره تماس‌های مقامات دولت آمریکا با کنگره در رابطه با ایران گفت: ما به طور گسترده با آن‌ها در ارتباط هستیم. همانطور که از آغاز گفته‌ایم، کنگره با تصویب تحریم‌ها نقشی کلیدی برای رساندن ما به این مرحله ایفا کرده است. به نظرم بیشتر اعضای کنگره با این موضوع موافقند که اگر با ایران به توافق برسیم این کشور به تعهدات اتمی خود به موقع عمل می‌کند. 

وی درباره موضوع انتشار مطلبی از «هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا در نشریه وال استریت ژورنال و مطرح کردن سوالاتی راجع به توافق لوزان گفت: وزیر خارجه تا کنون با مقامات پیشین وزارت خارجه در زمان این توافق صحبت‌هایی داشته است. ما مطمئنیم که این رایزنی‌ها می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان موفق کند و دولت در این رابطه به کار خود ادامه می‌دهد. 

هارف در بخشی دیگر از سخنانش گفت: وندی شرمن معاون وزیر خارجه امروز با وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در وزارت خارجه دیدار و مسائلی از جمله ایران و یمن را بررسی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار