هنگامی که با صرا‌ف‌ها صحبت می‌کنیم، دید خوشی به آینده و روند افزایشی بازار ندارند و معتقدند فعلا قیمت‌ها در همین حدود نوسان دارد و شاهد جهش اساسی در بازار نخواهیم بود.

بازار ارز از ارزانی قسر در رفت/ کسری بودجه، دلار را شکست داد
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ " بر خلاف انتظار ما قیمت به 3180 و 3150 رسید اما در حدود قیمتی 3200 باقی ماند و بازار جوی ساکت و آرام را می‌گذارند، به دلیل اینکه دولت تمایلی به قیمتی کمتر از 3200 تومان ندارد، از نظر من امکان کاهش قیمت بیش از قیمت فعلی نخواهد بود"

این  صحبت های یکی از صرافان سطح شهر است که اغلب فعالین این صنف نظری مشابه گفته های وی دارند.

زیرا با توجه به بیانیه بین‌الملی صورت گرفته اغلب انتظار داشتند تا نتایج خوش حاصل  از این اتفاق، نحسی 13 را شکست دهد.

این نتایج در اغلب حوزه های اقتصادی رخ داد، جز بازار ارز، بازار ارزی که با تنها یک جمله می تواند طوفانی به پا کند که عده ای را خوش بخت و خیل عظیمی از نابلدان را به گوشه رینگ بفرستد.

بازار ارز در ساعات اولیه با نوسانات حدود 30 تومانی همراه بود اما آن هم دوامی نیاورد و باز به جایگاه حدودی 3200 بازگشت.

هنگامی که با صرافان صحبت می کنیم، دید خوشی به آینده و روند افزایشی بازار ندارند و معتقدند فعلا قیمت ها در همین حدود نوسان دارد و شاهد جهش اساسی در بازار نخواهیم بود.

تاثیر کاهش کارفرمایی دولت در کاهش نرخ ارز 

ابوذر ندیمی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص دلیل عدم کاهش قیمت ارز با توجه به بیانیه صورت گرفته اظهار د اشت:  ما باید قبول کنیم که در راستای تأمین ارز پس از لغو تحریم‌ها باید منتظر پاسخ باشیم با این توضیح که تحریم‌ها لغو نشده و امیداریم طی چند ماه آینده با فشرده شدن مذاکرات احتمال کاهش وجود داشته باشد و تا زمانی که مذاکرات نهایی نشود، با تحولاتی از جنس تغییرات ارزی مواجه نخواهیم بود.

وی افزود: با تصویب مذاکرات و تبدیل این تفاهم به قرارداد شاهد این اتفاق خواهیم بود؛اما در شرایط کنونی مردم می‌دانند اتفاق ویژه‌ای در خصوص عرضه جدید ندارند اما در آینده ای نزدیک  شاهد اتفاقات جدی خواهیم بود. 

ارز با توجه به اینکه کف قیمت را دولت و بودجه تعریف می‌کند پس درخصوص نوسان آن مدیریتی وجود دارد. 

ندیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه که ارز قانون مدیریت شناور دارد اما همیشه با کفی روبرو است و از این جهت نوسانات به لحاظ اینکه از سطح بودجه عمومی و یا تأمین ارز یا تسعیر آن همواره با نوعی مدیریت درونی و سازمان یافته روبرو است.

 با توجه به اینکه بانک مرکزی ساماندهی صرافان را هم بر عهده دارد این عمل به هر صورت بیشتر نتیجه می‌دهد به علاوه اینکه در شرایطی نیستیم که در هر صورت انتظار این را داشته باشیم که بخش خصوصی و تعاونی ما هم صادرات آنها به یک حجم عظیمی از انبوه ارزی روبه رو شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه کف این بازار تثبیتی است تا حد زیادی کنترل شده است.

دو سیاست می‌تواند در کاهش نرخ ارز تاثیر داشته باشد از جمله، کاهش کارفرمایی و نقش دولت در اقتصاد به دلیل اینکه اگر دخالت دولت کاهش یابد بازار می‌تواند به اصطلاح خود را پیدا کند و علاوه بر این در بودجه عمومی ما بخش عمده‌ای از واسپاری‌ها را داشته باشیم و نیازی به عملیات تبدیل ارز به ریال نباشد پس این بحث باید با کاهش کارفرمایی صورت پذیرد.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: آرام بودن جو فعلی بازار دو عامل دارد که شامل، پیش‌بینی نوسان که باعث کاهش خریدار است و عرضه کننده بیشتر بشود که در تنظیم قیمت تأثیر مستقیم دارد و علاوه بر این خریدارها امیدوار هستند به دلیل خوش‌بینی زیاد یا عدم اطلاعات و آگاهی از پذیرش و خرید به لحاظ ریسک بالا به نوعی استنکاف دارند که این  موضوع خود تأثیر جدی بر فرآیند خرید و فروش دارد.

با توجه به اینکه اکثر کارشناسان و صاحب نظران عدم کاهش نرخ ارز را جلوگیری از کسری بودجه دولت می دانند، این اقدام دولت به دلیل نتایج حاصل از کسری بودجه در آینده توجیه پذیر است و مطمئناً دولت های پیشین نیز چنین تصمیمی را اتخاذ می کردند.


گزارش:ساناز کلاهدوز

انتهای پیام/


برچسب ها: ارز ، کاهش وزن ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۱ ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
دولت باید از الان کاهش ارز رو سرلوحه قرار بده تا به قیمت جهانی برسه در غیر این صورت کاهش یک دفعه ای، دولت و مردم رو سردر گم خواهد کرد
آخرین اخبار