در واکنش به «حادثه جده» صورت گرفت

احضار مسئولان «وزارت خارجه» و «سازمان حج» به کمیسیون امنیت ملی/ شروط اعزام به حج عمره

رئیس کمیته بسیج مجلس از احضار مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پاسخگویی در مورد تعرض ماموران عربستان به دو نوجوان ایرانی خبر داد.

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، از احضار مسئولان حج و زیارت به وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی برای ارائه توضیحات در مورد حادثه جده خبر داد.  
 
وی افزود: قرار شد یکشنبه هفته آینده مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد هتک حرمت به زائران ایرانی که در عربستان روی داده است، پاسخ بدهند و تصمیمات لازم اتخاذ شود.  
 
رئیس کمیته بسیج مجلس همچنین، از تهیه طرحی مبنی بر ممنوعیت اعزام زائران به حج عمره تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: برای اعزام زائران به حج عمره، شرط‌هایی گذاشته شده است.  
 
وی افزود: نخست باید مدیریت عربستان در رابطه با زائران ایرانی ارتقاء یابد، دوم اینکه دو مامور خاطی عربستانی مجازات شوند و سوم اینکه عربستان از ملت ایران بابت بی‌احترامی که صورت گرفته است معذرت خواهی کند.  
 
نماینده مردم یزد گفت: همچنین نظر ما این است تا زمانی که اقدامات گفته شده صورت نگرفت، اعزام زائران ایرانی به حج عمره متوقف شود.  
 
جوکار در پایان گفت: معتقدیم بخشی از پول‌های زائران ایرانی که به حج عمره مشرف می‌شوند، توسط عربستان صرف حمایت از تروریسم می‌شود.  
 
پیش‌تر مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عجب شیر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، جزئیات تعرض ماموران عربستانی به دو نوجوان ایرانی در جده را تشریح کرده بود.  
 
همچنین در جلسه علنی امروز - چهارشنبه 19 فروردین -18 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور خواستار برخورد و مجازات عاملان تعرض به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان شدند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای رئیس جمهور
طی هفته‌های گذشته دو تن از نوجوانان زائر مورد آزار و اذیت پلیس فرودگاه جده قرار گرفتند که موجب خدشه دار شدن احساسات و غیرت ملت ایران شد.
از شما به عنوان رئیس جمهور و عضو شورای عالی امنیت ملی خواستاریم ضمن اعتراض به دولت عربستان به خاطر این اقدام، نسبت به مجازات عاملان آن اقدام کرده و موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهید.

 این نامه از سوی نادر قاضی پور، احمد امیرآبادی، احمد توکلی، اسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، علی مطهری، حمید رسایی، علیرضا محجوب، محمدقسیم عثمانی، علی‌اصغر زارعی، محمد بزرگواری، الیاس نادران، موسی احمدی، حسین نقوی حسینی، محمد جوکار، جبار کوچکی‌نژاد، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، احمد آریایی‌نژاد و نصرالله پژمان‌فر به امضاء رسیده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، حج ، جوکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار