وقتی قایقرانی کاپیتان دل‌ها شد

از استعفای اجباری تا سفری بدون بازگشت

یک سال دیگر از پرواز اسطوره فراموش نشدنی فوتبال ملوان گذشت و بار دیگر 18 فروردین داغ بسیاری از فوتبالدوستان را برای پرواز قایقران زنده کرد.

از استعفای اجباری تا سفری بدون بازگشتبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، هفده سال از پرواز اسطوره فراموش نشدنی فوتبال ملوان و کاپیتان سابق تیم ملی ایران گذشت این در حالی است که تصویر سیروس قایقران هنوز بر تمام مغازه‌های شهر انزلی چشم نواز است.
 
شماره 9 پر افتخار فوتبال ملوان اول بهمن سال 1340 در محله کلوبر بندر انزلی متولد شد و از همان ابتدای کودکی علاقه خود را به فوتبال نشان داد و با پاهای پر قدرتش در زمین‌های خاکی شهر توجه همگان را جلب کرد.
 
وی با استعداد ویژه‌ای که داشت به عضویت در تیم منتخب آموزش‌گاه ها در در آمد و در 16 سالگی نیز به یکی از مهره‌های اصلی تیم‌های نوجوانان و جوانان ملوان تبدیل بود.
 
قایقران مراحل ترقی را پشت سر هم و بدون لحظه‌ای تامل طی کرد تا سال 63 که موفق شد لباس مقدس تیم ملی کشورش را برتن کند.
 
اسطوره فوتبال ملوان سال 66 رکوردی جالب را به نام خود ثبت کرد و تنها بازیکن شهرستانی بود که پرویز دهداری بازوبند کاپیتانی را به بازوانش بست.
 
*سیروس طوری شوت می‌زد که تور دروازه پاره می‌شد
 
بهمن صالح نیا درباره قایقران می‌گوید: سیروس را مانند فرزندم دوست داشتم وقتی تمرین شوت می‌کردیم طوری به توپ ضربه می‌زد که تور دروازه پاره می‌شد، قایقران خنده رو، محجوب و خجالتی بود.
 
*سیروس با کاپیتان شدنش حق ما شهرستانی‌ها را گرفت
 
محمد احمد زاده اغلب دوران ورزشی خود را در کنار سیروس قایقران گذرانده است.
 
وی درباره کاپیتان اسبق تیم ملی ایران گفت: ما از نوجوانان ملوان آغاز کردیم با هم به اردوی تیم ملی رفتیم حتی با هم از ملوان خارج شدیم، سیروس خونگرم و به همه چیز بی تفاوت بود خاکی و با صداقت، پاس هایش دقت خاصی داشت و شوت‌هایش سنگین بود وی با کاپیتان شدن در تیم ملی حق، شهرستانی‌ها را گرفت.
 
*قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی پکن با قایقران پس از 20 سال
 
سیروس قایقران در 100 مسابقه ملی شرکت داشت که 43 بازی آن رسمی بود، در 21 بازی بازوبند کاپیتانی را بر بازوانش بست و 14 گل وارد دروازه کرد.
 
اولین بازی ملی وی در 30 دی 1363 مقابل تیم یوگسلاوی بود.

از افتخارات قایقرانی باید به قهرمانی در جام حذفی کشور، قهرمانی در گروه مقدماتی آسیا با ملوان، مقام سومی در جام ملت های آسیا در سال 1988 و از جمله کسب عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی پکن 1990 پس از 20 سال اشاره کرد.
 
قایقرانی سابقه بازی در تیم الاتحاد قطر (الغرافه فعلی) را نیز در کارنامه خود دارد.
 
وی در سال 1372 به عنوان بازیکن و مربی به تیم کشاورز تهران پیوست، سپس تیم دسته دومی مسعود هرمزگان را تجربه کرد و سمت مربیگری آن را بر عهده گرفت.
 
*قایقران را از تیم ملی استعفا دادند!
 
یکی از اتفاقات جالب در زندگی ورزشی سیروس قایقران ماجرای نامه استعفایش از تیم ملی بود، موضوعی که کاپیتان خود آن را رد می کند و در مصاحبه ای جالب اعلام کرده است که استعفایم دادند!
 
قایقران در پاییز 1369 درباره استعفای خود از تیم ملی به نشریه های هدف و پهلوان گفت: مرا استعفایم  دادند! در راه بازگشت از مسابقه سئول بودیم که چند نفر در هواپیما کنار صندلی ام ایستادند و گفتند سیروس جان این را امضا کن! من هرگز نمی‌دانستم چه برگه ای را امضا می کنم زیرا گفته بودند می خواهیم گرمکن و کفش خارجی برای تیم ملی سفارش دهیم! وقتی فهمیدم که کار از کار گذشته بود.
 
واکنش پرویز دهداری نیز در مقابل استعفای بازی مورد علاقه‌اش تماشایی بود، وقتی لیست اولیه مردان مستعفی از تیم ملی را دید یکه خورد زیرا در بین آنها نام قایقران اذیتش می کرد.
 
قایقران گفته بود، پرویز خان باورش نمی‌شد به من گفت که تو آدم صاف و صادقی هستی و فریب داده‌اند وگرنه تو اهل استعفا نبودی! آخرین بازی ملی قایقران در 26 فروردین 1372 مقابل بوسنی بود.
 
*ماجرای پرواز تلخ اسطوره ملوان
 
18 فروردین سال 1377 سیروس قایقران به همراه فرزندش راستین، همسر و بردار همسر در راه بازگشت از انزلی به تهران بودند که حوالی امامزاده هاشم با کامیون حاوی الوار تصادف کردند و فوتبالیست محبوب تیم ملی و شهر ملوان با پسرش برای همیشه با این دنیای فانی وداع کردند.
 
اکنون پس از گذشت سال‌ها از آن اتفاق تلخ هنوز نام سیروس قایقران بر سر زبان هاست و هیچ گاه این چهره محبوب و خنده روی فوتبال ایران در ذهن و خاطر مردم فوتبال دوست ایران فراموش نشده است مراسم سالگرد کاپیتان اسبق تیم ملی همه سال در میان خیل عظیم طرفداران و چهره های سرشناس فوتبال ایران برگزار می شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار