به گزارش
دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران،پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وبسایت، اپلیکیشن موبایل و یا رسانهای دیگر هدایت میشوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیکها و مراجعه به رسانه خود هزینه تبلیغات را پرداخت میکند.
این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب میشد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدتدار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد.
مدلهای پیشرفتهتر و پیچیدهتری از پرداخت به ازای کلیک نیز هماکنون در حال بهرهبرداری هستند که به عنوان مثال میتواند به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد.
شرکتهای گوگل،مایکروسافت و یاهو در پروژههای Google Adwords، Microsoft adCenter و Yahoo! Search Marketing از این مدل بهره میبرند.
تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو
یکی از موثرترین روش های تبلیغات در اینترنت ، تبلیغات در موتورهای جستجو است.
در انجام تبلیغات در موتورهای جستجو ، میزان پرداخت بر اساس تعداد کلیک ها بر روی تبلیغ محاسبه می گردد. پیش از اقدام برای انجام این گونه از تبلیغات باید با واژگان و عبارات رایج در این روش تبلیغاتی بیشتر آشنایی پیدا کرد.
کلید واژه (Keyword)
کلید واژه ها،کلمات یا عباراتی هستند که افراد در موتورهای جستجو برای یافتن نتایج مورد نیاز خود آن ها را جستجو می کنند. در انجام تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو میزان مبلغ پرداختی پس از کلیک بر روی تبلیغ به ازای هر کلید واژه ثابت نیست به طوری که کلید واژه هایی که رقابت بیشتری دارند هزینه بیشتری برای نمایش تبلیغ باید بر روی آن ها صرف نمود.
قیمت گذاری بر روی هر کلید واژه (Keyword Bidding) در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است. کلید واژه هایی که هزینه کلیک بر روی آن ها زیاد تعیین گردد مسلما تعداد نمایش بیشتری دارند اما بودجه تبلیغی را نیز سریع تر از حد ممکن به پایان می رسانند.
نمایش (Impression)
تعداد دفعاتی است که تبلیغ به ازای جستجوی کلید واژه ها در معرض دید قرار می گیرد.
کلیک (Click)
فعالیتی است که جستجو کننده برای مشاهده وب سایت مقصد پس از مشاهده تبلیغ انجام می دهد. همان طور که قبلا ذکر شد در تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو ، هزینه پرداختی بر اساس کلیک بر روی تبلیغ می باشد که اصطلاحا به آن CPC) Cost per Click) می گویند.
نرخ کلیک به ازای تعداد نمایش (CTR)
CTR مخفف عبارت Click-Through Rate است که نرخ کلیک به ازای تعداد نمایش تبلیغ را نشان می دهد. CTR را می توان از تقسیم تعداد کلیک ها به تعداد نمایش تبلیغ به دست آورد.
به عنوان مثال در صورتی که تبلیغ ۱۰۰ بار به نمایش درآید و در این ۱۰۰ بار ، ۲ مرتبه کلیک بر روی تبلیغ صورت گیرد نرخ کلیک به ازای تعداد نمایش تبلیغ ۰٫۰۲ یا ۲ درصد می باشد.در تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو هر چه CTR تبلیغ بیشتر باشد هزینه کلیک کمتر می شود.
صفحه فرود (Landing Page)
صفحه فرود صفحه ای است که در آن ،خواسته یا تقاضایی برای انجام در انتظار بازدید کننده است. در انجام تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو صفحه فرود اولین صفحه است که جستجو کننده پس از کلیک بر روی تبلیغ مشاهده می نماید.
به انتخاب متن تبلیغ و صفحه فرود در این نوع تبلیغات باید توجه نمود به طوری که بعضا دیده می شود متن تبلیغ،یک محصول یا خدمتی را توضیح می دهد ولی هیچ اثری از آن محصول یا خدمت در صفحه فرود پس از کلیک بر روی تبلیغ مشاهده نمی گردد.
در تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو لزوما نباید صفحه اصلی وب سایت ها به عنوان صفحه فرود تعیین گردد و گاهی ممکن است صفحه فرود،صفحه ای غیر از صفحه اصلی باشد.
انتهای پیام/