یک کارشناس رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

«در حاشیه» مخاطبان زیادی دارد/ جامعه پزشکی باید منصفانه نقدهای خود را بپذیرد

"صدیقه ببران" گفت: در حاشیه مخاطبین زیادی دارد و باعث خوشبختی ما است که حداقل مردم ساعتی به پای تلویزیون نشسته و به ماهواره و سایر رسانه‌ها رو نمی‌آورند و این جای تشکر دارد.

صدیقه ببران کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص اعتراض صنف پزشکان به سریال «در حاشیه» گفت: قبل از پرداخت به سریال «در حاشیه» باید پرداخت رسانه به طنز را بررسی کرد؛ رسانه یکی از محمل های خوب است که قابلیت انتقال پیام درست را دارد و می‌تواند در ذهن مردم و افکار عمومی بنشیند قطعا قالب های متعددی است که به خصوص طنز می‌تواند در آن تاثیرات بسزایی داشته باشد این نکته هم قابل تاکید است که طنز با هجو و هزل تفاوت دارد و قطعا باید ممیز بین ویژگیهای یک طنز به ویژه طنز فاخر را داشته باشند. 

وی افزود: در مورد سریال  «در حاشیه»  با توجه به اینکه یک بخش مهم از پیام‌های خاص را در حوزه صنف پزشکان پخش می‌کند از یک سو خیلی خوب است و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که باید بازنگری‌هایی در قسمت‌های بعدی اتفاق بیفتد که ملایم‌تر  کند. اینکه این قاعده طنز است که به ناچار باید به موضوعی که می‌خواهند بپرازند و در واقع بخواهند  معضلات یک بخش و یا یک صنف را مطرح  کنند به ناچار به اینکه بزرگنمایی کنند و بزرگ نمایی‌ها در یک قالب شیرین و در واقع انتقال پیام درقالب و بسته یک مطایبه اتفاق بیفتد این موضوع لاجرم است و چاره‌ای غیر از این نیست. 

ببران ادامه داد: به هر حال این سریال مخاطبان بسیار زیادی داشته و این باعث خوشبختی ما است که حداقل مردم ساعتی به پای تلویزیون نشسته و به ماهواره و سایر رسانه‌ها رو نمی آورند و این جای تشکر فراوان دارد. 

وی بیان کرد: کارهایی که از طریق این کارگردان ساخته شده کارهای متفاوتی است ولی اساسا اینکه یک قشر صرفا یک سویه نگاه کنند و اگر انتقادی به او می‌شود را برنتابد این خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. به هر حال چه در قالب طنز و چه در قالب جدی همه اقشار باید منصفانه نقدهای خودشان را بپذیرند. البته آن اثر هم که در حال انتقال است باید منصفانه باشد و خارج از ادب و اصول حرفه‌ای کار رسانه هم نباید باشد و این موضوع هم بخشی است که باید به جامعه پزشکان حق بدهیم که به هر حال بایستی ادب لازم را نسبت به همه اقشار به خصوص این دوستان حفظ شود. 

وی افزود: ولی اساسا این انتقادی که مطرح می‌شود که اعتماد از جامعه پزشکی گرفته می‌شود را من درست نمی‌دانم چون به نظر نمی‌رسد طرح انتقادهایی که مثل بقیه اقشار به این صنف هم وارد است بخواهد اعتماد مردم را نسبت به آنها کم کند. 

ببران ادامه داد: به طور مثال، سریالهای متعددی داشتیم که به راحتی با قشر ورزشکار شوخی می‌کرد پس یعنی اعتماد به آنها کم شده ا ست یا اصلا دلیلی بر این است؟ یا اینکه با سایر اقشار مردم یا مشاغل متعدد کم و بیش شوخی شده پس قرار بر این نیست که اگر ما مورد نقد قرار می‌گیریم خیلی متغییر شویم و برنتابیم، البته توصیه می‌کنم که حتما ملاحظات با جامعه و صنف پزشکان در این زمینه مطرح شود و نکات خاص و ایرادهای آنها نیز مطرح شود. 

وی ادامه داد: اتفاقا در این سریال و در بخش‌های خاص می‌بینیم که به صورت ویژه نسبت به پزشکان که کار غیر حرفه‌ای هستند انتقاد می‌شود و پزشکی که حرفه‌ای و اخلاقی عمل می‌کند از بقیه متمایز می‌شود که این حسن کار را نشان می‌دهد و در کل به هر حال ظرایف خاص خودش را دارد. 

این کارشناس اظهار داشت: در کنار همه این موارد حتما لازم است در تیم مشاوره‌ای که طنز سازی می‌کند باید از صنف مربوط حضور داشته باشند و نکات را مطرح کنند و حداقل توجیه لازم وجود داشته باشد که بعدا عده‌ای بدون اینکه از بطن ماجرا مطلع نباشند مورد اعتراض قرار گرفته و انتقاد کنند. 

ببران در خصوص اینکه مخاطب‌های ما نیاز به کارهای طنز دارند گفت: یکی از علت‌هایی  که در سال‌های گذشته تحقیقات متعددی در مورد آن بوده این است که چرا میزان استقبال از تلویزیون ما نسبت به قبل کمتر شده  همین بحث توجه و نیاز مخاطب است و بخش عمده نیاز مخاطب را سرگرمی‌ها، فیلم‌ها، سریال‌ها و مسابقه‌هایی تشکیل می‌دهند که با روحیه و ذات او مطابقت دارد و خاص او است. بهتر است که ما در درون کشور سرمایه گذاری درستی روی این بخش از نیاز مخاطبمان بکنیم و مخاطبان را در داخل داشته باشیم و نگذاریم آنها کانال تلویزیونی خود را عوض کنند. در این راستا به طور قطع باید حرفه‌ای تر عمل کرده یعنی هر کار یا سریال و طنزی ممکن است فقط آنتن را پر کند و آن چیزی نباشد که در خور مردم و علت شایسته ایران است و باید اگر کاری در بعد طنز صورت می‌گیرد طنز فاخری باشد که وارد حریم خصوص افراد نشود و در عین حال توهین و افترا و تحقیر  نداشته باشد. باید منصفانه برخورد کرده و بتواند با ظرافت و لطافت لازم پیامهای خودش را به مخاطب برساند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
علی
۰۹:۳۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
باشگاه خبرنگاران عزیز!
لطفا به موضوع زیرمیزی دکترها بیشتر بپردازید. بخصوص الان که دکترها سرگرم هوچی گری و جوسازی علیه سریال مدیری هستن
بابا این دکترا خونمردم روتوی شیشه کردن. چرا توجه نمیکنه کسی؟؟
آخرین اخبار