معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: هدف ما از این برنامه جمع شدن شعبه‌ها نیست زیرا تعداد شعبه هر بانکی به خود آن بستگی دارد و رسیدگی به آن وظیفه بانک مرکزی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به گسترش و پیشرفت روزافزون فناوری های سیستم بانکی، سراسر جهان سعی در کاهش و تجمیع شعبات بانکی دارند.

اما این روند در کشور ما کاملا معکوس است زیرا در سال های اخیر افزایش شعب بانک های دولتی و خصوصی، یکی از عرصه های رقابت این سیستم شده است.

کمتر بانکی است که در خیابان های پرتردد و گاهاً مجلل شهر حداقل یک شعبه با تعدادی کارمند و به تبع هزینه های حاصله نداشته باشد.

در همین راستا "ناصر حکیمی" معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص افزایش شعب بانک ها و اقدام بانک مرکزی در این خصوص اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم بانک مرکزی در سال 94 تمرکز بر سیستم موبایل بانک است.

وی افزود: اما به دلیل حساسیت این موضوع نیاز به تحقیق و بررسی  برنامه‌ای جامع دارد به عنوان مثال سیستم کارت یکی از آیتم‌هایی است که باید در این برنامه تعریف شود.

حکیمی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر اپلیکیشن‌های بانکی متفرقه در بازار وجود دارد اما ما باید یک برنامه مشخصی داشته باشیم زیرا همه‌ی این اقدامات اکوسیستمی مدون لازم دارد که نیازمند هماهنگی زمان‌بر است که در همین خصوص در حال بسترسازی و هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی هستیم و امیدواریم امسال هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

هدف ما از این برنامه جمع شدن شعبه‌ها نیست زیرا تعداد شعبه هر بانکی به خود آن بستگی دارد و رسیدگی به آن وظیفه بانک مرکزی نیست اما ما سعی داریم با اجرای این طرح نیاز مردم به شعبه را به حداقل برسانیم.

افزایش شعبه، ترازنامه بانک را مثبت نشان می‌دهد

همچنین "مسعود دانشمند" عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص افزایش تعداد شعب بانک ها در سطح کشور اظهار داشت: پول مردم نزد بانک ها است و بانک ها هم با این منابع ملک می‌خرند و به اسم شعبه بانک از آن استفاده می کنند که بعد از گذشت مدتی از فعالیت شعبه، خود به سرمایه‌ای برای بانک تبدیل می‌شود. 

وی افزود: از این طریق ترازنامه بانک مثبت نشان می‌دهد اما متاسفانه با این وضعیت شاهد شعبات یک بانک با فاصله خیلی کم هستیم. 

دانشمند با بیان اینکه حجم اقتصاد کشور با حجم بانک های ما همخوانی ندارد، گفت: در کشورهای دیگر خدمات شعبات آن ها از طریق موبایل بانک، تلفنبانک، و اینترنت بانک انجام می‌شود و خوشبختانه کشور ما هم به این سمت در حرکت است اما با روندی بسیار کند.

شاهد افزایش بی رویه تعداد شعب بانک ها هستیم

علاوه بر این، "تاج محمد قجاوند" کارشناس ارشد امور بانکداری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص سیستم بانکی و همخوانی آن با حجم اقتصاد کشور اظهار داشت: بانک های ما تا سال 57 رشد ناهمگونی با اقتصاد داشتند و تعداد شعب با اقتصاد همخوانی نداشت و حتی تا ورشکستگی آنها هم رسید به همین جهت 33 بانک به 9 بانک تبدیل شدند و بانکداری را ملی اعلام کردند تا بتوانند کنترل و نظارت دقیق‌تری بر عملکرد سیستم بانکی داشته باشند. 

وی افزود: اما متاسفانه پس از گذشت چندین سال از این اقدام و خصوصی شدن برخی بانک ها امروزه دوباره شاهد افزایش بی رویه تعداد شعب بانک ها هستیم به گونه‌ای که با دو نوع بانکداری مرئی و نامرئی رو به هستیم. 

قجاوند تصریح کرد: بانکداری مرئی شعب بانک ها و نامرئی بنگاه های وابسته به بانک ها هستند و متاسفانه تعداد و انواع بانک ها با رشد اقتصادی کشور هماهنگ نیست. 

این کارشناس تاکید کرد: متاسفانه سیستم بانکی‌ ما در ایجاد شعب تعجیل کرد و متناسب با رشد اقتصادی حرکت نکرد و می‌توان گفت به طور تقریبی 5 برابر نیاز اقتصادی کشور بانک وجود دارد که اکثر شعب این بانک ها بازده اقتصادی لازم را ندارد و زیان‌ده هستند. 


با این تفاسیر، در خصوص تاسیس شعب جدید هریک از بانک های خصوصی و دولتی، شاهد افزایش روزافزون این شعب هستیم و توجه به این نکته خالی از لطف نیست که برخی از این شعب کارایی لازم را نداشته و شاید در مواردی تعطیلی  این شعب خللی در کار مشتریان ایجاد نخواهد کرد و تنها ضرر آن متوجه ترازنامه بانک و منافع ذی نفعان آن خواهد شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، شعبه ، حکیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۳:۴۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
كاهش تعدادشعب يك بانك دريك شهردردسرازدحام مردم درشعبه هاى آن بانك راداردبراى مثال بانك سامان تنها٣شعبه دركرج داردوميزان رضايت مشتريان ازپاسخگويى تلفنى كارمندان بانك بامشترى درسيستم نظرسنجى آن پرسيده نميشوداكثركارمندان شعبه هم بايدجواب مشترى ديدارى رابدهندكه وقتش درشعبه به دليل شلوغى تلف ميشودوهم مشترى شنيدارى نميدانم چنددرصدمشتريان بانك هادرتماس باشعبه بانك ووصل شدن به كارمندمربوطه بابرداشتن وگذاشتن گوشى وجواب نگرفتن مواجه شده انددرحاليكه درموسسه اعتبارى آرمان اين مشكل نيست_هم شعبه خلوت است وهم پاسخ مشترى ازطريق تلفن فراهم_درهرصورت نوع گستردگى بانك هادريك شهربرمشترى مدارى آنهااثردارد
آخرین اخبار