کار‌شناس مسائل آمریکا اظهار داشت: وقتی به بیانیه مطبوعاتی لوزان را می‌خوانیم، می‌بینیم که دولت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دو مرحله‌ای شدن مذاکرات عمل نکرده است.

انتقاد فواد ایزدی از عدم رعایت حقوق ملت ایران در بیانیه لوزان/تحریم‌ها سر جای خود باقی خواهد ماندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، فواد ایزدی کار‌شناس مسائل آمریکا در نشست خبری کمیته صیانت از منافع ایران صحبت‌های خود را پیرامون بیانیه مطبوعاتی لوزان با طرح یک سوال آغاز کرد و در همین باره گفت: آیا تیم مذاکره کننده ایران به خط قرمزی که نظام مبنی بر لغو همه تحریم‌ها در ابتدای توافق تعیین کرده بود توجه کرده است؟  
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود فرمودند که رفع همه تحریم‌ها باید موضوع مذاکرات باشد و نه نتیجه آن.  
 
ایزدی گفت: حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی چند روز پیش به رعایت شدن خطوط قرمز نظام مبنی بر یک مرحله‌ای شدن توافقات هسته‌ای تاکید کرد و همچنین افزود که همه تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در‌‌ همان روز توافق علیه ایران لغو خواهد شد.  
 
کار‌شناس مسائل آمریکا افزود: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را در کنار صحبت‌های رئیس جمهور قرار بدهیم، می‌بینیم که به خطوط قرمز توجه شده است، اما وقتی بیانیه مطبوعاتی لوزان را می‌خوانیم، می‌بینیم که دولت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دو مرحله‌ای شدن مذاکرات عمل نکرده است.  
 
وی در خصوص تبیین بیانیه مطبوعاتی لوزان تاکید کرد: جمهوری اسلامی یکسری تعهدات در اراک، نطنز و مواد غنی شده دارد. در متن بیانیه مطبوعاتی لوزان آمده است که تحریم‌ها زمانی علیه ایران برداشته می‌شود که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در نظارت‌های خود به این موضوع صحه بگذارد.  
 
ایزدی با اشاره به این مطلب که همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته نمی‌شود، بلکه یکسری تحریم‌ها که مرتبط با مسائل هسته‌ای هستند لغو می‌گردد، گفت: براساس جدولی که یکی از مراکز پژوهشی اروپا پیرامون لیست تحریم‌های کنگره منتشر کرد، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تنها ۳ مورد است و در عین حال تاثیرگذاری اقتصادی این سه تحریم نیز پایین می‌باشد.  
 
کار‌شناس مسائل آمریکا افزود: براساس بیانیه مطبوعاتی لوزان، تحریم‌های اصلی سرجای خود باقی خواهد ماند و ضمنا برداشته شدن تحریم‌ها در انتهای کار صورت می‌گیرد، یعنی زمانی که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده باشد.  
 
وی گفت: از دولتی که با شعار راستگویی و شفافیت رای مردم را گرفت، انتظار می‌رود که صداقت بیشتری را در ادای جملات بکار بگیرد.  
 
ایزدی با بیان این که در بیانیه مطبوعاتی لوزان در لغو تحریم‌های سازمان ملل تأکید شده است، گفت: لغو چنین تحریم‌هایی باید در مورد اروپا و آمریکا نیز اجرای می‌شد.

وی با برشمردن سه دلیل پیرامون تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها در ابتدای توافق گفت: دلیل اول سیاسی است، چرا که در آمریکا کنگره حق ایجاد مزاحمت جدی دارد. در سیاست خارجی آمریکا اگر کنگره با قوه مجریه مشکل پیدا کند، کنگره به عنوان برنده بیرون می‌آید و شخص رئیس جمهور می‌بایستی برای معاهده‌های بین‌المللی مشورت و نیز توافق مجلس و سنا را بگیرد.

کارشناس مسائل آمریکا در همین باره افزود: کنگره آمریکا می‌تواند با وضع قانون جدید تمامی قوانین بین‌المللی را نقض نماید و این قانون لازم‌الاجرا است.

ایزدی با ذکر این مطلب که عده‌ای در کنگره مخالف به ثمر رسیدن بیانیه مطبوعاتی لوزان هستند، اظهار داشت: جمهوری‌خواهان در آمریکا به دلیل رقابت‌های سیاسی نمی‌خواهند که چنین توافقی حاصل شود و اگر لغو تحریم‌ها به زمان دیگری موکول شود، کنگره در حقیقت می‌تواند به زیر میز بازی بزند و این در حالی خواهد بود که تأسیساتی همچون فوردو به پارک تفریحی تبدیل شده است.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: بر مبنای بیانیه مطبوعاتی لوزان غنی‌سازی در حد اسباب‌بازی خواهد بود و نه در حد صنعتی و اگر بخواهیم در حد صنعتی کار کنیم بایستی موافقت و اجازه طرف غربی را بگیریم که البته آن هم بعید است.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: ما در بحث چرخش سانتریفیوژها باید حقوق ملت را در نظر بگیریم و این در حالی است که آقایان اصرار داشتند بحث سانتریفیوژها و مسائل هسته‌ای را به اقتصاد گره بزنند و چنین اظهاراتی مردم را شرطی کرده است و ما امروز شاهد هستیم که بر مبنای آنچه که در بیانیه لوزان قرائت شد، تحریم‌ها سر جای خود باقی خواهد ماند.


انتهای پیام/


برچسب ها: کارشناس ، مسائل ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار