یکی از مناطقی که در اسناد تاریخی نامش از توابع ری در کنار شمیران و تهران آمده کن است و ساکنان قدیمی کن گویشی کوهستانی دارند که می‌توان آن را آوای تاتی نامید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بافت‌ معماری کن از خشت و گل و شیروانی‌های فلزی و چوبی است و بافتی که هنوز باقی مانده و درخانه‌های قدیمی و تکایا دیده می‌شود.
کوچه‌های باریک  خانه‌های دو طبقه قدیمی که در گذشته به ندرت آجری بود، اما امروز به خاطر توسعه شهر تهران و اتوبان‌هایی همچون همت، حکیم و آبشناسان و آزاد راه در دست احداث تهران به شمال، تغییر کرده و خانه‌هایش به مرور زمانی شبیه به بافت مدرن تهران شده است.

بنابرین گزارش تنها قسمتی از زمین‌های کن دارای سند و اکثر اراضی قولنامه‌ای و وقفی است.
از معروف‌ترین اثار باستانی شهر امروز تهران، پل حاج محمد علی کنی است.
تاریخ کن با استناد تاریخ و اسناد مربوطه به بیش از دو هزار سال پیش می‌رسد که نامش جزو دهکده‌های ری آمده است، اما آنجا که یکی از بزرگترین رودخانه‌های قدیم ولایت ری که از کوه‌های امام زاده داوود سرچشمه داشته تا دریاچه قم برود در آنجاست ، از آنجا که بیش دریایی رودخانه‌ها سکنی داشته می‌توان زمان سکونتی بیش درختان کهن سال چند صد ساله امامزادگان موجود در کن، آداب و سنن خاص منسوخ شده و گویشی باستانی دلالت بر تاریخ کهن این دهکده را می‌دهد.
مدارک تاریخی زیاد است، اما تاریخ زنده را می‌توان در سینه اهالی و قدیمی‌های کن یافت.
در پایان گزارش افسانه‌هایی در مردم جریان دارد که در مشاهده دقیق چندان هم افسانه به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روستای کن ، اسناد ، روزگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار