آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

تجاوز به یمن تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است

در نهمین روز از فروردین ماه سال 94 جمع دیگری از وزرا، مسؤولان، نمایندگان مجلس، کارگزاران نظام، مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی، روسا و اساتید دانشگاه‌ها طی چهار دیدار جداگانه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال نو را تبریک گفتند.

تجاوز به یمن تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است
به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در نهمین روز از فروردین ماه سال 94 جمع دیگری از وزرا، مسؤولان، نمایندگان مجلس، کارگزاران نظام، مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی، روسا و اساتید دانشگاه‌ها طی چهار دیدار جداگانه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال نو را تبریک گفتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدارها با تبریک سال نو و با تأکید بر اینکه تحقق کامل شعار " دولت وملت، هم دلی و هم‌زبانی" در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال انتخابات را در پیش داریم، باید مراقب باشیم تا از این ناحیه آسیبی به وحدت ملی نرسد و شاهد بداخلاقی‌های سیاسی نباشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه و عقیده در کشور امری اجتناب نا‌پذیر است، خاطر نشان کرد: نباید تفاوت دیدگاه‌ها و نظرات به درگیری و نزاع منجر شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع کشور در سال‌های اول انقلاب و پس از پایان جنگ و قیاس آن با شرایط فعلی گفت: دولت را با 51 درصد کسری بودجه و 16 درصد بیکاری و در حالی که 5 استان کشور نیمه مخروبه، انبارها خالی از مواد اولیه، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل و  عدم وجود امکاناتی نظیر برق تحویل گرفتیم و پس از مدتی با همت و همراهی مردم، کشور را بهتر از گذشته ساختیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: از جمله عواملي كه سبب شد کشور در آن شرایط سخت و با آن امکانات محدود بتواند روی پای خود بایستد و دوران سازندگی خود را سپری و آباد شود کمک، همدلی و همزبانی مردم بود.

وی افزود: با اتخاذ سیاست خارجی معقول و معتدل و از همه مهمتر پشتیبانی ملت، چرخ‌های صنعت به کار افتاد و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تأسیس شد و بیکاری از 16 به 9 درصد کاهش یافت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه علیرغم مشکلات فراوان دولت تدبیر و امید پیشرفت خوبی داشته است، گفت: اگر تحریم‌‌ها، عوام فریبی‌ها و کم لطفی‌های داخلی نبود، قطعاً پیشرفت‌های بهتری با سرعت بیشتری صورت می‌گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تشریح سرنوشت انقلاب‌های متعدد به وقوع پیوسته در اقصی نقاط جهان پرداخت و گفت: تنها انقلاب اسلامی ایران بود که توانست با ایمان مردمش سرپا بایستد و از هرگونه گزند در امان بماند، در حالی که می‌بینیم در خیلی از کشورها که انقلاب کرده‌اند به دلیل اتخاذ سیاست‌های افراطی و حضور گروه‌های تندرو، مردم هر روز شاهد درگیری و انفجار هستند و روی آرامش را ندیده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به مذاکرات اخیر تیم هسته‌ای ایران با 1+5 در لوزان گفت: اعضای این تیم دلسوزانه و با در نظر گرفتن تمامی منافع ملت ایران در حال گفت‌وگو با طرف‌های غربی خود هستند و کار آنها بسیار سخت و پیچیده است و من شرایط دشوار آنها را درک می‌کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذیرش قطعنامه چنین شرایطی را البته نه به سختی شرایط حاضر تجربه کرده‌ام.

وی با ابراز گله‌مندی از افراطیون داخل کشور و کارشکنی‌های کشورهای غربی بدون هیچ‌‌گونه ادله سیاسی با تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد: اعضای این تیم حداقل نباید از داخل دچار فشار و تنش‌های سیاسی شوند، بلکه باید توسط مردم بویژه در سال جدید حمایت و دلگرم شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه نگرانی غرب در مورد ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بیجا و دور از عقل است، گفت: ما چطور می‌توانیم در شرایطی که مقام معظم رهبری ساخت هرگونه سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند به این کار بپردازیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران را ظالمانه و بدترین نوع تحریم‌ها برشمرد و افزود: اگر چه مردم با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند اما در سایه همدلی و محبت توانستند به زندگی عادی خود ادامه دهند و اگر این روحیه برادری ادامه پیدا کند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث اخیر کشور یمن اشاره و تصریح کرد: تجاوز به این کشور در واقع دامن زدن و تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است و متأسفانه گروه‌های تروریستی و مسلمان‌کشی در کشورهای منطقه شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده و تلاش‌های دشمنان اسلام برای ایجاد و تعمیق شکاف میان شیعه و سنی موجب تأسف است و امیدواریم که این درگیری‌ها هر چه زودتر خاتمه یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گروه‌های تکفیری مثل داعش و بوکوحرام را حاصل فشارها و زورگویی‌های حکومت‌ها دانست و گفت: این گروه‌ها با انجام کارهای نابخردانه و افراطی خشم و کینه خود را از فشار حکومت‌ها به این شکل جبران می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، موضوع حمله به یمن را مصیبت جدیدی برای منطقه دانست و دخالت، حضور و یا کمک نظامی ایران به کشور یمن را تهمتی ظالمانه، مسخره و بهانه‌های کشورهای متجاوز به یمن به منظور یارگیری در حمله به این کشور دانست و گفت: کمک‌های ایران تنها جنبه انسان‌دوستانه از جمله در اختیار گذاشتن دارو و غذا برای یمنی‌ها داشته که آن هم از ذات انسانی انقلاب اسلامی ایران و عواطف دینی و مذهبی مردمان آن سرچشمه می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اعتدال یک اصل اساسی در اسلام و اعتقادات اهل بیت(ع) است، گفت: مردم راه درست را که راه اعتدال است انتخاب کردند و نتایج آن را هم به خوبی می‌دانند.

در جریان این دیدارها وزرا و مسؤولان بانک‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی، در سخنانی گزارش‌های کوتاهی از شرایط سیاسی بویژه شرایط منطقه و بحران یمن و مذاکرات تیم هسته‌ای و انتخابات پیش‌رو در سال 94 ارائه کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار