پل تاریخی زمان خان بر روی رودخانه زاینده رود در شهرستان سامان از توابع استان چهارمحال و بختیاری، با مناظر طبیعی بسیار زیبا یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در کشور است.

به گزارشخبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:پل تاریخی زمان خان یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده که در ادوار گذشته ایلات و عشایر قشقایی و نَفَر از روی آن آمد و شد می کردند. قرار گرفتن پل زمانخان بر روی آبهای زاینده رود و وجود مناظر طبیعی و باغ های فراوان با درختان گوناگون، این منطقه را به یکی از مهم ترین قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است.

این پل به دستور زمان خان رئیس ایل نفر از ایلات ترک زبان استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن ها تا منطقه سامان می‌رسید بر روی رودخانه زاینده رود احداث گردید.

این بنا در سال 1022 ‏توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال 1321 شمسی به طور کامل تعمیر و مرمت و با احداث دیوار سنگی در طرفین آن استحکام آن دو چندان شد.

شهرستان سامان، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، بابیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیتمی باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
vahid
۱۹:۵۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
درگذشته طایفه نفر از ایل قشقایی بوده که در درزمان قاجار و پهلوی این طایفه را از قشقایی ها جدا کردند و ایل خمسه را بوجود اوردن که قدرت قشقایی هارا تضعیف کنند. در نهایت نفرها اصالتا قشقایی هستند زمان خان هم قشقایی بود.