قزوین؛

مسجدالنبی قزوین؛ شاهکار معماری ایران

مسجد النبی قزوین از ویژگیهای منحصربه فردی معماری برخوردار است که این امر سبب شده تا در میان تمام مساجد ایران بینظیر باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛مسجدالنبی (سلطانی) یکی از بزرگترین و با شکوهترین مساجد ایران به شمار میرود، مسجد النبی قزوین از ویژگیهای منحصربه فردی معماری برخوردار است که این امر سبب شده تا در میان تمام مساجد ایران بینظیر باشد.

مسجد النبی با مساحتی بیش از 14 هزار متر مربع از نظر گستردگی صحن، شبستانها، شیوه معماری و استواری بنا مهندسی بسیار خاص و ویژهای دارد.

در حالی که برخی از کارشناسان، صفویه را اساس ساخت مسجد میدانند ولی بر اساس کتیبهها و منابع معتبر بنیان مسجدالنبی قزوین را باید منتصب به فتحعلی شاه قاجار دانست.

آرش ضیاءآبادی درباره ویژگی های مسجدالنبی قزوین اظهار داشت: سه در ورودی شمالی، غربی و شرقی با سر درهای رفیع و با شکوه که با کاشیهای لاجوردی و خطوط ممتاز نستعلیق و ثلث آراسته شده است، به حیاطی وسیع باز میشود که به شکل مربع و مستطیل از شمال به جنوب گسترده است، و حوضی سنگی و بزرگ در وسط آن قرار دارد.

وی افزود: چهار ایوان که با دو گوشواره در هر طرف به رواق هشتگانه مسجد میپیوند به همراه تزیینات کاشی و کتیبه نفیس سبب شده تا به عظمت و شکوه مسجد بیفزاید، هریک از رواق های شمالی و جنوبی دارای چهار طاقنما است، و رواقهای شرقی و غربی نیز از 9 طاقنما تشکیل شده که هر شبستان آن 28 طاق کوچک دارد.

معاون میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: وسعت طاقهای هر شبستان 16 متر مربع است که با فاصله 6 متری از یکدیگر روی 18 ستون استوار شدهاند، حجم هریک از ستونهای مسجد بیش از 2 متر است.

بر فراز مقصوره جنوبی گنبد بزرگ و زیبایی به قطر دهانه 15 متر قرار دارد، گفتنی است این گنبد به صورت دو پوسته پیوسته ساخته شده و ارتفاع تیزه داخلی آن تا کف بنا بیش از 20 متر و ارتفاع راس خارجی گنبد تا کف حدود 23 متر است، در حالی که ضخامت بدنه گنبد در پاکار بیش از 1 متر است.

سطح خارجی گنبد با کاشی پوشانده شده که دارای طرحهای هندسی و خطی بسیار زیبایی است، این در حالی است که سه در شمالی مسجد بسیار مجلل و رفیع بوده و سرتاسر آن با کاشیهای مینایی و اسلوب بدیعی تزیین شده است و دارای کتیبهای از کاشیهای لاجوردی به خط نستعلیق ممتاز به تاریخ 1202 هجری قمری است.

مسجدالنبی یا همان مسجد سلطانیه همچون مسجد جامع قزوین دارای شبستانهای زیر زمینی است که امروزه به عنوان کتابخانه نبویه از آن استفاده میشود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.