پس از اعلام علت سقوط ؛

ابهامات بی پاسخ در ماجرای سقوط ایرباس 320 ژرمن وینگز

شب گذشته تیم بررسی کننده علت سانحه اعلام کرد که این سقوط عمدی بودی و هیچ نقصی در هواپیما وجود نداشته و کمک خلبان از عمد ارتفاع هواپیما را کاهش داده تا با کوه برخورد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، چهارم فروردین یک فروند ایرباس 320 متعلق به هواپیمایی ژرمن وینگز آلمان که از شرکت‌های تابع هواپیمایی لوفت‌هانزا است در کوه‌های آلپ فرانسه سقوط کرد.
 
طبق آخرین اطلاعات رادارهای هوایی ، این هواپیما طی هشت دقیقه با نرخ نزول بیش از 3000 پا در دقیقه از ارتفاع سی و هشت هزار پایی به ارتفاع یازده هزار پایی رفته و ناگهان با کوه‌های آلپ برخورد کرده است.
 
شدت برخورد به حدی بوده که حتی جعبه سیاه هواپیما که در برابر ضربه‌های شدید نیز مقاوم است دچار آسیب جدی شده و در این سانحه 150 سرنشین هواپیما در دم جان باختند.
 
گمانه زنی‌های اولیه حاکی از نقص فنی و از کار افتادن موتور و رخ دادن حالت واماندگی (استال) در هواپیما بود که این فرضیه به سرعت از طرف ایرباس رد شد.
 
اما شب گذشته تیم بررسی کننده علت سانحه اعلام کرد که این سقوط عمدی بودی و هیچ نقصی در هواپیما وجود نداشته و کمک خلبان از عمد ارتفاع هواپیما را کاهش داده تا با کوه برخورد کند.
 
طبق اعلام تیم بررسی کننده ، هواپیما در ارتفاع 38 هزار پایی در حال پرواز بوده که خلبان از کاکپیت (عرشه پروازی) خارج می‌شود و کمک خلبان جوان که تنها 630 ساعت پرواز را در رزومه خود داشته در کاکپیت تنها می‌ماند.تیم بررسی کننده سانحه علت خروج خلبان اصلی را از کاکپیت ذکر نکرده و حتی اعلام نشده که  چطور مشخص شده که فرد باقی مانده در کاکپیت کمک خلبان بوده است.گفتنی است خلبان اصلی این هواپیما 6000 ساعت پرواز را در رزومه خود داشته است.
 
البته با توجه به اینکه هواپیما در ارتفاع 38 هزار پایی بوده ، خلبان می توانسته برای رفتن به سرویس بهداشتی هواپیما را ترک کند اما طبق پروسجرهای بین المللی می بایست قبل از خروج از کاکپیت فیوز مخصوص قفل شدن در را نیز از حالت اصلی خارج می کرده تا از قفل شدن در جلوگیری شود اما معلوم نیست چرا این کار را انجام نداده است.
 
مورد دیگر که باعث ابهام شده این است که در هواپیمای ایرباس 320 یک کد مخصوص برای بازکردن قفل در کاکپیت در شرایط اضطراری در اختیار خلبان ، کمک خلبان و سرمهماندار هواپیما گذاشته می‌شود تا بتوان در صورت لزوم با این کد وارد کاکپیت شد اما هیچ کس از این کد برای ورود به کاپیت استفاده نکرده است.البته گفته شده که کمک خلبان می‌توانسته از باز شدن در با کد اضطراری جلوگیری کند.
 
سومین مورد ابهام در مورد علت سقوط هواپیما به عدم استفاده از زنگ روی در کاکپیت مربوط است.طبق اطلاعات منتشر شده از سوی تیم بررسی کننده سانحه ، فضای کاکپیت کاملا ساکت بوده و خلبان اصلی که قصد داشته وارد کاکپیت شود تنها به در ضربه می زده است.نکته قابل توجه اینجاست که روی در ورودی کاکپیت ایرباس 320 یک زنگ برای مواقع اضطراری نصب شده اما در گزارش به شنیده شدن صدای زنگ اضطراری هیچ اشاره‌ای نشده است و معلوم نیست چرا از این زنگ استفاده نشده است.
 
به نظر می رسد تیم بررسی کننده علت سانحه ایرباس 320 ژرمن وینگز در اعلام علت سانحه عجولانه عمل کرده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار