جنگل ابر صد و چهاردهمین اثر طبیعی در جلسه شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در فهرست مناطق چهار گانه سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شد.

به گزارش  خبرنگار حوزه محیط زیست باشگاه خبرنگاران، روستای ابر در شمال شرق شاهرود واقع شده است و در فاصله 35 کیلومتری شاهرود و هم چنین 100 کیلومتری شهرستان گرگان واقع شده است. 

جنگل ابر نیز در پشت روستای ابر به فاصله 5 کیلومتری از این روستا قرار دارد.

*وجه تسمیه جنگل ابر
جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی است این جنگل با 35هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فرا گرفته است به جنگل ابر مشهور شده است هم چنین در این جنگل به قدری درخت‌ها به یکدیگر نزدیک هستند که در لحظه اول به نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است در همین راستا به باور و اعتقاد بسیاری از گردشگران جنگل ابر یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

*گونه‌های گیاهی موجود در جنگل ابر
در جنگل ابر بالغ بر 85 گونه گیاهی از جمله راش، بلوط، ممرز،افرا، شیردار، توسکا، آزاد، داغداغان، گونه‌های کلاه میرحسین، چوبک، اسپر، دم روباهی، آویشن، شبدرو هم چنین نارون، بارانک، سرخدار وجود دارد.

*گونه‌های جانوری جنگل ابر
خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه،‌خرگوش، کل و بز، مار، کبک، بلورچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول از جمله گونه‌های جانوری موجود در این جنگل هستند.

*کاهش سطح جنگل‌ها در ایران 
سطح جنگل‌های کشور از 40 سال گذشته تاکنون بالغ بر 11 درصد کاهش یافته است. 

جنگل‌ها مانع بسیار خوبی در راستای فرسایش خاک هستند اما با توجه به گفته حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، میزان فرسایش خاک در کشور حدود 16.7 تن در هکتار است که این میزان به دلیل کاهش و کمبود جنگل در ایران، تقریبا 3 برابر میانگین جهانی است. 

پسندیده در ادامه تصریح کرد: رتبه بندی برای پدیده فرساش در جهان وجود ندارد، اما میانگین شاخص جهانی فرسایش 5 تا 6 تن هکتار است.

* ثبت جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده

چندی پیش 150 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای خواستار احداث جاده ای در میان جنگل ابر از رئیس جمهوری بودند که در مقابل این عمل تعدادی از فعالان محیط زیست نیز در نامه ای دیگر به رئیس جمهور خواستار ارتقای جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده شدند که درپی آن و تعیین تکلیف این جنگل، جلسات متعددی بین فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که بر این اساس عضو کمیسیون اصل 90، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی، مسئول ستاد مبارزه با زمین خواری، یکی از اعضای فراکسیون صنایع، عضو کمیسیون عمران و همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی برای بازدید از جنگل ابر به منطقه اعزام شدند، پس از آن و بررسی های صورت گرفته جنگل ابر در شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

* 14 میلیون هکتار مساحت جنگل های ایران

وسعت جنگل های کشور حدود 14 میلیون هکتار است که براساس آخرین آمار اعلام شده، سالانه حدود 40 هزار هکتار از جنگل ها تخریب می شود و همچنین براساس آمار مساحت جنگل های ایران 168 میلیون هکتار بود که سال 1330 براساس گزارش فائو، مساحت جنگل های ایران به 25 میلیون هکتار رسیده است.

* 29 درصد از خشکی های زمین مساحت جنگل های جهان است

مساحت جنگل های جهان 4 میلیارد هکتار یعنی 29 درصد از خشکی های زمین است، این میزان جنگل نیز به نسبت مساوی بین کشورها در سطح جهان تقسیم نشده است و میزان جنگل ها در کشورهای آمریکا، کانادا و روسیه بیشتر از کشورهای دیگر است.

در همین راستا و طبق نظر کارشناسان جهانی، چنانچه سطح جنگل ها در کشوری کمتر از 2.5 درصد از خاک آن کشور باشد، از نظر محیط زیست انسانی در وضعیت بحرانی قرار دارد، بنابراین با توجه به سطح پوشش جنگلی در حال حاضر ایران که 7.5 درصد است و همچنین سرانه جنگل که در جهان 8 دهم هکتار و در کشور ما 2 دهم هکتار است.

نتیجه می گیریم ایران عزیز از نظر محیط زیست انسانی متاسفانه در وضعیت بحرانی قرار دارد که امیدواریم در سال 94 با نابودی کمتر جنگل ها و همچنین شاهد حفاظت روزافزون مردم و مسئولان از محیط زیست ایران باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار