موج بافی از جمله هنر و صنایع دستی مردمان مناطق غربی ایران است که از قدمتی دیرینه برخودار بوده و سالیان سال با مردم عشایر و روستایی و شهری استان کرمانشاه همراه و همسفر بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  موج بافی از جمله صدها هنر و صنایع دستی مردمان مناطق غربی ایران است که از قدمتی دیرینه برخودار بوده و سالیان سال با مردم عشایر و روستایی و شهری استان کرمانشاه همراه و همسفر بوده است.این هنر که روزگاری جزو کالاهای اصلی هر خانواده ای در کرمانشاه بود، در حال حاضر روز به روز در ورطه فراموشی قرار گرفته است.

 مردم شهرهای غربی کشور، به خصوص استان کرمانشاه از موج استفاده های مختلفی می کردند. از موج عمدتا برای رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و گاه برای چادرهای عشایر استفاده می‌کردند.

از سویی دیگر به دلیل کاهش تقاضا برای این هنر سنتی، بیشتر استادکاران حرفه موج بافی را رها کرده اند و به دنبال شغل و پیشه ای دیگر رفته اند و تنها عده ای معدود در استان کرمانشاه هنوز به انجام این هنر باستانی مشغول هستند. روزگاری نه چندان دور در کوچه پس کوچه های این شهر، صدای به هم خوردن ماسوره و بند کارگاه های موج بافی، گوش هر شنونده ای را نوازش می داد ولی اکنون دیگر نه نشانی از تار و پودهای موج ها در ذهن دوستداران باقی مانده است و نه دیگر کسی از این هنر زیبا در منزلش استفاده کاربردی می کند.




انتهای پیام/
منبع:سیری در ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار