خانه های صابر، منطقي نژاد و سعادت را می توان از جمله خانه هایی معرفی کرد که در فارس تغییر کاربری داده شده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: منزل صابر از عمارتهای تاریخی در استان فارس است که که به خانه هنر تبدیل شده است.

بهادری پور ادامه داد: این عمارت متعلق به دوره قاجاريه و روبروي حرم مطهر شاهچراغ ( ع) قرار دارد.

وی افزود: در ضلع جنوبي ايوان با شكوهي با دو ستون چوبي بكار رفته و مي توان از مشبك ازاره ها ، گج بري شومينه، گره چيني دركها، آجر كاري در نما و سقفهاي چوبي نام برد .

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس پس از باز سازي كاربري آن را به خانه هنر تغيير داد اين مركز از دو بخش عمده نمايشگاه و كارگاههاي هنري تشكيل شده است .

اما خانه دیگری که در فارس تغییر کاربری داده منزل منطقي نژاد است.

بهادری پور بیان کرد: این منزل که به موزه آرشيو آوا و نواها تغییر کاربری داده متعلق به اواخر دوره قاجاريه است که در گذر مجاور ضلع جنوبي مسجد شهدا در ميدان احمدي واقع شده است.

وی ادامه داد: تزئيناتي از آينه كاري مقرنس كاري شده و گج بريهاي بسيار زيبا و نقاشيهايي در بدنه و سقف با طرحهاي گل وبوته و همچنين تابلوهاي متعدد از چهره ي زنان و تصاير قصرها به سبك اروپايي از ويژيگيهاي اين بنا است .

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: اين منزل پس از مرمت جهت كاربري موزه موسقي مناسب تشخيص و آماده سازي شد .

بهادری پور افزود: قسمت اصلي موزه اتاق شنيداري ديداري و آرشيو صوتي و تصويري است و بخشهاي ديگر شامل گالري ساز، گالري اسناد و دست نوشته هاي استادان موسیقي، كارگاه ساخت ساز سنتي، تالار موسیقي ملل مركز آموزش موسیقي و غیره است .

وی بیان کرد: از جمله خانه های تاریخی دیگر در فارس که تغییر کاربری داده منزل سعادت است این بنا به خانه خاتم تبدیل شده است.

این مسئول ادامه داد: این خانه در محله سنگ سياه در مجاورت آرامگاه سيبويه قرار دارد و داراي حياط مركزي و اتاقهاي سه دري و پنج دري با تزئينات كاشكاري و آجر كاري كره چيني حجاري و سقفهاي چوبي تزئيني است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: وجود سقفهاي گج بري با در نظر گرفتن فضاهاي چهار فصل از ويژگيهاي اين بنا محسوب مي شود.

بهادری پور ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس در راستاي حفظ و احياي هنرهاي اصيل پس از مرمت اين منزل كاربري آنرا به خانه خاتم تغيير داد تا با ايجاد نمايشگاهي دائمي به تشويق علاقمندان فراگيري اين هنر بپردازد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.