عضو خانه معدن گفت: معدن در صورتی می‌تواند جایگزین نفت شود که یک برنامه 12 ساله با سرمایه‌گذاری وسیع تدوین شود.

محمدجعفر صادقی پناه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به معادن ایران اظهار تمایل کرده‌اند، اظهار داشت: وضعیت کنونی معادن اصلا خوب نیست و دریافت مبالغی همچون حق‌الارض بهره مالکانه و حقوق دولتی شرایط معادن را نامناسب کرده است.

عضو خانه معدن ایران در خصوص اینکه آیا معدن با شرایط فعلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد یا خیر؟ افزود: زمانی می‌توان این بحث را مطرح کرد که یک برنامه منظم 10 تا 12 با یک سرمایه‌گذاری قابل توجه تدوین شده باشد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این مسئله دولت باید سالانه حدود 2 میلیارد دلار به بخش معدن تزریق کند که نیمی برای وظایف حاکمیتی دولت (همچون اکتشاف عمومی و تهیه نقشه‌معادن) و نیمی دیگر برای اعطای تسهیلات کم بهره به بخش خصوصی تخصیص داده شود.

صادقی پناه گفت: اگر این موضوع اجرایی شود و سیاست‌های جانبی همچون حقوقی، دولتی و ... سامان یابد و تمام اقدامات در جهت بهبود و تمام ظرفیت به صورت منسجم پیش رود پس از 10 تا 12 سال معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد.

عضو خانه معدن تصریح کرد: به طور کلی نیاز به یک برنامه و سیاست مسنجم و سرمایه‌گذاری دولت برای افزایش انگیزه بخش خصوصی الزامی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار