آنچه در فروردین 93 در وزارت نیرو گذشت

قبوض برقی که از درجه اعتبار ساقط شدند/ افزایش مجدد قیمت آب‌ و برق در شش ماهه دوم سال 93

شاید در بین اخباری که در فروردین سال 93 وزارت نیرو را بیشتر خبرساز کرد بحث افزایش قیمت ها و ساقط شدن اعتبار قبوض برق بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دراولین روز از سال جدید به بررسی وضعیت وزارت نیرو در اولین ماه سال 93 می پردازیم.
در نخستین روزهای کاری سال گذشته نشست معاونان و مدیران ارشد صنعت آب و برق با حضور رییس جمهور در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد.

در این روز بود که ششمین نشست شورای عالی آب در دولت یازدهم و سیزدهمین نشست این شورا از زمان شکل گیری آن برگزار می شد، حمید چیت چیان در این نشست گفت: محدودیت منابع آبی و مسایل اقتصادی و نامتوازن بودن منابع و هزینه های صنعت آب و برق از چالش های اصلی این صنعت است.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به فشارهای زیادی که از نظر مسایل اقتصادی بویژه در سال های اخیر به صنعت آب و برق وارد شده، اظهار داشت: در چند سال گذشته نظام بنگاه داری در صنعت آب و برق آسیب دیده و درآمد شرکت ها مختص به خودشان نبوده در حالی که این امر با ماهیت بنگاه داری صنعت همخوانی ندارد.

چیت چیان همچنین از کاهش شدید سرمایه گذاری که از سال 88 تاکنون وزارت نیرو را تحت تاثیر قرار داده بود نیز سخن گفت و ادامه داد: انحلال مرکز آموزش مدیریت صنعت آب و برق که تاکنون بیش از یکهزار مدیر را آموزش داده  و انتزاع دانشگاه صنعت آب و برق با برخورداری از رشته های تخصصی این صنعت از وزارت نیرو و واگذاری آن به وزارت علوم موجب شده  که تمام سرمایه دانشی وزارت نیرو از آن سلب شود که امیدواریم با تدبیر رییس جمهوری، این چالش برطرف شود.

قبوض برقی که از درجه اعتبار ساقط شدند

اما در فروردین ماه سال گذشته بود که اولین قبوض آب و برق با افزایش قیمت 20و 25 درصدی صادر شد که رقم های موجود در آن مردم را شوکه کرد و مسولان وزارت نیرو را به تب و تاب انداخت و پای رییس جمهور را نیز به این ماجرا بازکرد ونهایتا قبوض برق صادر شده از درجه اعتبار ساقط شد.

وزارت نیرو در این باره اعلام کرد تمام قبض‌های صادر شده از تاریخ 20 اسفندماه 92 تا 25 فروردین‌ماه سال‌ 93 از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت‌حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.

در این اطلاعیه که شامگاه پنجشنبه صادر شد، آمده بود که همان‌گونه که مشترکان محترم برق استحضار دارند، در اسفندماه 92 به وزارت نیرو اجازه داده شد تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان 24 درصد افزایش یابد.

متاسفانه در محاسبه قبوض جدید برخی از مشترکان، اشتباه‌هایی صورت گرفته که لازم است اصلاح شود.

همین جا بود که وزارت نیرو ماجرای قبوض برق را که موجب نگرانی مشترکان شده بود به سلامت پشت سر گذاشت.

اما آیا قبوض آب هم به سرنوشت قبوض برق دچار می شوند؟ این سوال مشترکانی بود که قبض های برق، برق از چشمانشان پرانده بود، میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در همان روزها در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: وزارت نیرو طبق مصوبه دولت مجوز افزایش 20درصدی قیمت آب را دارد.

معاون وزیر نیرو تأکید کرد:‌ مردم نگران قبوض آب نباشند و اتفاقی که در قبوض برق پیش آمد در خصوص آب تکرار نخواهد شد.   

میدانی اظهار داشت: پله‌های مصرفی به گونه‌ای افزایش قیمت را شامل می‌شود که هر چه مصرف بیشتر باشد هزینه بیشتری دریافت خواهد شد و این بار قبوض آب بدون حاشیه صادر شد و افزایش 20 درصدی در هر پلکان اتفاق افتاد، نه بیشتر

مهر ابطال بر مناقصه ای که کلاهبرداری 40 میلیاردتومانی نام گرفت

اما در ابتدای سال گذشته مهر ابطال بر مناقصه تصفیه‌خانه آب فاضلاب پردیس نشست وبا این اتفاق از کلاهبرداری 40 میلیارد تومانی جلوگیری شد و اداره کل بازرسی استان تهران این مناقصه را ابطال کرد.

در این گزارش آمده بود که مناقصه اداره کل بازرسی استان تهران مانع پرداخت حدد 643 میلیون تومان از شرکت عمران پردیس شد و سازمان بازرسی از ابطال مناقصه دیگری که قرار بود 40 میلیارد تومان در آن هزینه شود، جلوگیری کرد.

براساس این گزارش شرکت عمران پردیس انتخاب پیمانکاران واجد شرایط را برای اجرای این مناقصه به مشاوران خود واگذار کرد.

واردات آب از کشورهای همسایه در حال بررسی است/ افزایش مجدد قیمت آب‌ و برق در شش ماهه دوم سال

این دو موضوع در اواخرفروردین سال 93 از سوی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرومطرح شد دوموضوعی که تا پایان سال فقط در حد حرف باقی ماند.

علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو بحث واردات آب را منوط به بررسی در بلند مدت مطرح کرد و افزود: در این خصوص مذاکراتی با کشورهای شمالی همسایه داشته ایم.

معاون وزیر نیرو اظهارداشت: واردات آب در میان مدت هم مطرح نیست و حداقل زمان برای اجرای این طرح سه سال است.

وی بابیان اینکه در این خصوص با کشورهای ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان مذاکراتی داشتیم اظهار داشت: با نتیجه بخش بودن این مذاکرات در قالب پروتکل و چیزی فراتر از سهمیه‌ها واردات آب خواهیم داشت.

دائمی در ادامه افزود: اجرای این طرح های بسیار پرهزینه است و باید برنامه ریزی‌های دقیقی دراین خصوص صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو اینطور گفت که تاکنون قرار داد و پروتکلی در این باره به امضا نرسیده است.

دائمی همچنین در مورد افزایش مجدد قیمت آب و برق در شش ماهه دوم سال نیز اینطور گفت: افزایش مجدد قیمت آب و برق در شش ماهه دوم سال با توجه به نرخ تورم باید مورد بررسی قرار گیرد.

موضوعی که در شش ماهه دوم سال تحقق نیافت.

صادرات آب نداریم

اما صادرات آب نیز موضوع دیگری بود که خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در سال گذشته مورد بررسی قرار داد که  از سوی مسولان وزارت نیرو اینطور پاسخ داده شد: ‌در حال حاضر ایران به هیچ کشوری در هیچ حجمی صادرات آب ندارد،‌تصوری که در میان برخی از مردم درباره صادرات آب وجود دارد مربوط به موضوعی است که در گذشته مطرح بوده که ایران صادرات آب به برخی کشورهای خارجی به خلیج فارس در دستور کار قرار دهد که این موضوع مربوط به گذشته است اما به هیچ وجه این مذاکرات به ثمر نرسیده است.

دغدغه برای تامین آب تابستان 93 کلید خورد

در این ماه بود که دغدغه ها برای تابستان 93 آغاز شد و مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور از اجراي تدابير ويژه تامين آب براي گذر از تابستان 93 خبر داد.

وي با بيان اينكه در زمان كنوني خود را براي تابستان پيش رو آماده مي كنيم، افزود: تامين آب شرب كلان شهرهاي كشور از چالش هاي ما است.

معاون وزیر نیرو در آمور آب و آبفا  نیز از تنش آبی تهران و 10 کلانشهر دیگر نیزخبر داد و از اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد به عنوان سایر کلانشهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برد.

اما پربحث ترین مباحث وزارت نیرو در سالی که گذشت را در روزهای آینده دنبال کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار