نایب رییس کنفدراسیون صادرات گفت: توسعه صادرات از اهداف اولیه توسعه اقتصادی است و حمایت از صادرات باید در دستور کار دولت باشد.

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان، اظهار داشت: مسلم است که دولت‌ها و ملت‌ها به دنبال این هستند که وضعیت اقتصادی کشور را با مراودات تجاری افزایش دهند و آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا دولت‌ها به وظایف حاکمیتی خود عمل کرده‌اند که امروز انتظار دارند صادرکنندگان از شرایط پیش آمده استقبال نمایند.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: در اولین قدم تجارت خارجی نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل بانک است تا صادرکننده وجه صادراتی خود را با کمترین ریسک دریافت کند که متاسفانه با تحریم بانک مرکزی استفاده از سیستم بانک و گشایش اعتبار برای صادرکنندگان ایرانی فراهم نیست.

لاهوتی تاکید کرد: در کشورهایی که در بحث معاملات تجاری حرف اول را می‌زنند، بانک‌ها به کمک صادرکنندگان می‌آیند و نرخ ارز را تضمین و بیمه می‌کنند که متاسفانه در ایران این امکان برای صادرکنندگان ایرانی فراهم نیست.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات فرسودگی ناوگان حمل و نقل را از دیگر دلایل تاثیرگذار برشمرد و گفت: یکی از دلایل این مشکل تصمیمات دو دهه گذشته سازمان توسعه و تجارت است که به دلیل حمایت از تولید اجازه ورود کانتینر یخچال‌دار را به واردکنندگان نداده و اگر در مقطعی هم این اجازه صادر شده، قیمت کالا آنقدر بالا بوده که نتیجه آن فرسودگی امروز سیستم حمل و نقل کشور است.

وی اظهار داشت: در بحث حمل و نقل ریلی نیز مشکلات خاص خود را شاهد هستیم و درست است که امروز دولت‌ها علاقه به افزایش تجارت و صادرات دارند ولی متاسفانه هنوز ابزار توسعه صادرات فراهم نیست و تجار ما نیز به تنهایی قادر به حل مشکل حمل و نقل نیستند.

لاهوتی تاکید کرد: متاسفانه در کشور زیرساخت‌های لازم متناسب با رشد صادرات فراهم نشده و این یکی از مهمترین نقطه ضعف‌های ما در بحث صادرات است.

وی افزود: مساله دیگر توجه به کیفیت کالاهای صادراتی است که با همان کیفیتی که کالا را به مشتری نشان می‌دهیم با همان کیفیت هم کالا را ارایه کنیم و همچنین ماندگاری کیفیت نیز اهمیت بالایی دارد که در غیر این صورت در کوتاه‌ترین زمان بازار را به دیگران واگذار می‌‌کنیم.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: توسعه صادرات از اهداف اولیه توسعه اقتصادی است و حمایت از صادرات باید در دستور کار دولت باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار