نائب رئیس انجمن سرطان ایران یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان را آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: زمانی که میزان آلودگی هوا از حد مجاز بالاتر رود، از راه استنشاق وارد بدن شده و زمینه را برای ایجاد بسیاری از بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و سرطان فراهم می کند.

دکتر عبدالله فضل علیزاده نایب رئیس انجمن سرطان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان داشت: آلودگی هوا به ریزگردهای موجود در فضا باز نمی‌گردد بلکه ناشی از سوخت ناقص چه در ماشین‌ها و چه از کارخانجات است.

وی ورزش و تحرک را از عوامل تاثیرگذار در روش زندگی صحیح عنوان کرد و افزود: هرچه وزن بالاتر رفته و ذخیره چربی در بدن افزایش یابد، ایجاد سرطان در هر دو جنس افزایش می‌یابد. بنابراین روزانه یا حداقل یک روز در میان 30 دقیقه ورزش که منجر به سوخت مواد زائد و اضافه در بدن شود، ضرورت دارد.

فضل علیزاده با اشاره به نادرست خواندن کلمه سونامی سرطان در جامعه گفت: این کلمه را نمی‌توان در مورد سرطان مصداق قرار داد. سونامی یک پدیده ناگهانی پیش بینی نشده‌ای است که در یک زمان خاص بدون کوچکترین آگاهی از وقوع  آن اتفاق افتاده و هیچ فرصتی برای جلوگیری از صدمات ناشی از این سونامی برای نجات دادن افراد شاید وجود نداشته باشد اما در مورد سرطان این گونه نیست. چرا که در صورت رعایت عوامل ذکر شده، با سونامی سرطان مواجه نخواهید شد.

وی با اشاره به اینکه شیوع سرطان‌های مختلف چون معده، روده، سینه و غیره در سنین خاص نباید نام سونامی سرطان را به خود گیرد، اظهار داشت: شیوع و بروز این نوع سرطان‌ها ناشی از سهل انگاری در اداره کردن خود و یا کوتاهی از طرف مسئولانی است که باید توصیه‌های لازم را به موقع به مردم ارائه می‌دادند تا چنین مسائلی در آینده بروز پیدا نکند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار