وزیر ارشاد به آخرین وعده اش عمل کرد/ حسی غرورآفرین؛ با اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «علی رهبری» باحضور مسئولان کشوری و هنرمندان در تالار وحدت بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری "علی رهبری" و باحضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور، "محمدرضا عارف"، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "علی مرادخانی"، "شهرام ناظری"، "حافظ ناظری"، "احمد مسجدجامعی"، "فرهاد فخرالدینی"، "داوود گنجه ای"، "محمد سریر" و "هوشنگ کامکار" در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا آیاتی از کلام الله مجید و پس از آن ویدئو سخنرانی "حسن روحانی" و "علی جنتی" درباره ارکستر سمفونیک تهران و پس از آن گزارشی از تمرین ارکستر سمفونیک پخش شد.

با ورود نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران همه توقع براین داشتند که سرود جمهوری اسلامی ایران به صورت پلی بک پخش شود اما اینگونه نشد و سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری "علی رهبری" در تالار وحدت اجرا شد و یکی از زیباترین لحظات موسیقایی را رقم زد.

و پس از آن هم سمفونی شماره 9 "لودویگ فان بتهوون" که در چهار موومان نوشته شده است اجرا شد.

رهبری در انتهای برنامه گفت: این اجرا، اجرای آزمایشی ما است و ما در حال آزمون و خطا هستیم و سعی می کنیم که قدرت ارکستر را بسنجیم تا متوجه شویم که نوازندگان ما در چه سطحی قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به زمان کمی که داشتیم ما همین قدر که این سمفونی را آماده کردیم و توانستیم اکنون آن را اجرا کنیم کار بزرگی کردیم اما در انتها می خواهیم بخش سوم را دوباره اجرا کنیم تا شما بخوابید. یک ارکستر در اینگونه از قطعات قضاوت می شود زیرا در قطعات پرسروصدا که اتفاقی نمی افتد. یک ارکستر توان خود را باید با این موومان نشان دهد.

رهبری در انتها خاطر نشان کرد: در انتها به شما قول می دهم این چند میزانی که در اینجا می بینید هیچ فرقی با ارکسترهایی که در خارج از ایران رهبری کرده ام نداشته باشد.

اما ارکستر سمفونیک تهران شاید در اجرای شب گذشته خود بهترین نبود ولی از نظر ما بهترین بود زیرا این ارکستر با این شرایط و در مدت زمان کمی به رهبری تحویل داده شد و تا وی بخواهد نوازندگان خود را تست گرفته و جمع کند این خود زمان بر است و همین که رهبری به وعده خود مبنی بر اجرای ارکستر سمفونیک پیش از سال 94 لباس عمل پوشاند باعث می شود که حساب های دیگری روی رهبر ارکستر سفونیک باز کرد.

اما شب گذشته در ارکستر اگر همه چیز خصوصا سازهای زهی را عالی بدانیم متاسفانه سازهای بادی بسیار بد و ناتوان بودند. با کمی فکر به این نتیجه رسیدم که این به سیستم آموزشی کشور بازمی گردد و اینکه در این مدت هیچ نوازنده ساز بادی با توجه به خواسته های ارکستر تربیت نشده که پاسخ آن همین اجرای ضعیف نوازندگان می شود. درباره گروه کر هم که حرفی زده نشود بهتر است.

اما اینجا باید اشاره کرد که "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وعده خود با کمک "علی رهبری" عمل کرد و ارکستر سمفونیک تهران بازگشایی شد. جای شکر دارد و به کمی حمایت نیازمند است.

گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار