در دیدار پایانی اعضای خانه‌ موسیقی مطرح شد

«حمیدرضا نوربخش»: دانلود آلبوم موسیقی دزدی است/ حمایت خانه‌ موسیقی از حضور بانوان در صحنه

حمیدرضا نوربخش در دیدار پایانی اعضای خانه موسیقی گفت: ما قبح دزدی را می‌دانیم و دانلود اثر هم یک دزدی است؛ جامعه‌ی ما باید یاد بگیرد حقوق مؤلف را رعایت کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، شب گذشته دیدار پایانی اعضای خانه‌ی موسیقی در سال 93 در ساختمان فاطمی برگزار شد.

"محمد سریر" مدیرکل خانه‌ی موسیقی ضمن تبریک سال جدید در ابتدا گفت: امروز روز خوبی است زیرا حضور  شما یک دلگرمی زیاد برای اهالی موسیقی است. اینجا همه‌ی ما داوطلبانه در خدمت موسیقی هستیم. در سالی که گذشت فراز و فرود‌هایی داشتیم که در شکل و شمایل خوبی به پایان رسید. 

* 270 هنرمند جمع ما را ترک کردند

وی ادامه داد: آن چیزی که دل اهالی هنر را به درد می‌آورد از دست دادن دوستان بود. با یک حساب سرانگشتی متوجه شدم که 270 نفر از هنرمندان جمع ما را ترک کردند که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است که حیرت‌انگیز است، تعداد زیادی از آنها جوان بودند که این اتفاق دو موضوع را روشن می سازد؛ یکی اینکه هنرمندانی جمع ما را ترک می گویند که شاید نتوان برای آنها جایگزین پیدا کرد و دوم اینکه هنرمندان ما از درون دچار آسیب هستند. خصوصاً در نسل جوان که ناامیدی‌ها و حسرت‌ها به ضعف‌ها و بیماری‌هایشان کمک می‌کند تا خیلی زود از کنار ما بروند.

وی تصریح کرد: موضوعی دیگر اتفاقات این چند ماه اخیر است که برای ما خیلی تعجب‌آور بود البته که این موضوع‌ها قبلاً هم اتفاق افتاد و جای تعجب نداشت ولی به ناگاه یک نوع محدودیت‌هایی بوجود آمد که هر چه به آن نگاه کردیم به این نتیجه رسیدیم که به درگیری‌های درونی باز می‌گردد و موضوع اصلی موسیقی نیست و ما خواهش داریم که این مسائل بین خودشان حل شود. در این مدت تفاهماتی بین ما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شد که آنها هم در این موضوع با ما هم عقیده بودند. امیدوارم حمایت اهالی موسیقی بیشتر شود و مطمئن باشید که پشتیبانی شما در پیشبرد وضعیت موسیقی تعیین‌کننده است.

وی در پایان عنوان کرد: سال آینده امیدوارم بتوانیم فعالیت‌های بیشتری در این حوزه در خانه ی موسیقی داشته باشیم که البته ساعاتی پیش برنامه‌ریزی‌های آن در جلسه هیات مدیره صورت گرفت و در حوزه‌های آموزش و پژوهش و برگزاری جشن ها برنامه ریزی‌هایی انجام شده  است.

*جوانان نیاز به حمایت دارند

در ادامه گروه موسیقی "ارغنون" به سرپرستی "ابراهیم نظری" قطعاتی را اجرا کرد.

نظری در ابتدا گفت: این آنسامبل 5 ماه است که از دانشجویان هنرستان موسیقی و دانشگاه تهران تشکیل شده و نیاز به حمایت خانه‌ی موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد دارد. بچه‌های ارکستر ما همه دانشجو هستند و همه مجانی کار می‌کنند. ما فقط حمایت می‌خواهیم که تا به امروز این اتفاق صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: موسیقی ایران نباید فقط منحصر به ارکستر سمفونیک باشد بلکه این آنسامبل ها هم نیاز است. خوشبختانه علی رهبری در ارکستر سمفونیک حضور دارد اما همه چیز موسیقی آن نیست.

در ادامه محمد سریر و حمیدرضا نوربخش به نوجوان ها و جوانان گروه "ارغنون" لوحی را به عنوان یادبود تقدیم کردند.

حمید رضا نوربخش مدیر عامل خانه‌ی موسیقی در ادامه‌ی جلسه گفت: سالی که گذشت سال پرفراز و نشیبی بود ولی خوشبختانه توانستیم از پیچ و خم مسائل و بعضاً مصائب به سلامت عبور کنیم. برای موسیقی روزهای خوب، بد، پردلهره، پراضطراب، غم‌انگیز و شادی را داشتیم. همه چیز گذشت و آنچه که اهمیت داشت حضور جمعیت اهالی موسیقی است که از همه چیز مهمتر است.

وی ادامه داد: آنجایی که به ساحت موسیقی توهین و هجمه می‌شود ما همه با هم همدل هستیم که یکی از بهترین‌ جلوه‌هایش را در نشست هفته‌ی گذشته دیدیم. درباره مسائل لغو کنسرت ها خصوصاً ماجرای کنسرت علیرضا قربانی اهالی موسیقی اعتراضشان را بیان و نامه‌ای را امضاء کردند و مهمترین نکته از نظر بنده همدلی اهالی موسیقی است. با وجود همه ی اختلاف سلیقه‌ها درعرصه‌های موسیقی و در تفکرات موسیقایی در بحث اصل موسیقی باید سلیقه‌ها را کنار گذاشت و یکدل و یکصدا در برابر این مخالفت ها ایستاده و از حقمان دفاع خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در فضایی هستیم که دولت با ما است و خوشحالیم که دولت گوش شنوایی برای ما است و از حقوق ما دفاع می‌کند.

امیدوارم سال 94 سال خوبی باشد و امیدوارم همه‌ی اهالی موسیقی سلامت باشند و شاهد یک تحول بزرگ در حوزه‌ی موسیقی باشیم. ما در بحث حقوق مؤلف و مصنف پیگیری می‌کنیم که یکی از بزرگترین مشکلات اهالی موسیقی همین مسئله است.

*دانلود آلبوم موسیقی دزدی است 

نوربخش عنوان کرد: باید به هنرمند احترام گذاشت. هنرمند یک ایده و نگاه در اثر دارد و هر کس نباید به خود اجازه دهد از دید خود این اثر را تفسیر کند.

نوربخش تصریح کرد: نکته‌ی بعدی حقوق کپی رایت است که این مسئله به جامعه ی موسیقی و مخاطبان موسیقی باز می‌گردد که به حقوق هنرمند و پدید‌آورنده‌ی اثر واقف نیستند. ما هنوز آنقدر توجه نکرده‌ایم که با دانلود یک آلبوم موسیقی حقوق آن را زیر پا می‌گذاریم متأسفانه از زمان انتشار یک اثر تا روی سایت رفتن آن نیم ساعت فاصله‌ی زمانی است.

وی عنوان کرد: این مسئله نیاز به آموزش دارد. ما قبح دزدی را می‌دانیم و دانلود اثر هم یک دزدی است و به همان اندازه قبیح است. جامعه‌ی ما باید یاد بگیرد حقوق مؤلف را رعایت کند که با این کار یک تحول اساسی در اقتصاد هنر بوجود می‌آید.

مدیر عامل خانه‌ی موسیقی افزود: امروز اگر ما شاهد آثار فاخر نیستیم یکی از دلایلش حقوق کپی رایت است  که رعایت نمی‌شود چون یک اثر قابل توجه هزینه ی هنگفتی را در بر می‌گیرد که یا این اتفاق پول تولید اثر هم باز نمی‌گردد و تولید یک آلبوم فاخر مقرون به صرفه نیست.

نوربخش در انتها عنوان کرد: نکته‌ی دیگر ساختمان میدان فاطمی است که تحویل گرفته شده اما امیدواریم که این ساختمان را هم بتوانیم نگه داریم از همه ی دوستان هیات مدیره و شورای عالی و خصوصاً استاد "داوود گنجه‌ای" که واقعاً در تحولات خانه‌ی موسیقی پررنگ‌ترین و مهمترین نقش را ایفا کردند تشکر می‌کنیم.

*حمایت خانه‌ی موسیقی از حضور خانم‌ها در صحنه

در انتها از دو شخصیت هنری به پاس فعالیت‌هایشان درعرصه‌ی هنر تقدیر شد که ابتدا "سوسن اصلانی" همسر استاد دهلوی به روی صحنه آمد و پس از آن "محمد دورلو" از عکاسان پیشکسوت حوزه‌ی موسیقی به روی صحنه آمد که در حاشیه‌ی اهدای این دو لوح تقدیر نوربخش گفت: بعضی‌ها می خواهند خانم‌ها را از صحنه‌ی موسیقی حذف کنند اما باید بگوییم که این طور نیست و تلاششان بیهوده است زیرا موفق نخواهند شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.