در کشور ظرفیت برای تامین مواد علوفه ای وجود دارد اما خشکسالی از عوامل مهم تشدید کمبود آن است.

سید محمد ابراهیمی دبیر دوم کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات عمده‌ای که در دامپروری با آن مواجه هستیم بحث عدم تولید نهاده‌های دامی از جمله مواد علوفه‌ای است.

وی افزود: تهیه علوفه‌ یکی از مشکلات همیشگی دامپروران ما بوده و در شرایط قرار گرفته‌ایم که باعث شده است متاسفانه نتوانیم علوفه مورد نظر خودمان را تهیه کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: خشکسالی از عوامل مهم تشدید کمبود مواد علوفه‌ای است در واقع در کشور ظرفیت برای تامین مواد وجود دارد اما نتوانیم علوفه مورد نیاز را تامین کنیم مجبور به واردات می‌شویم.
وی در خصوص واردات بیان کرد: ورود مواد علوفه‌ هزینه‌های اضافی روی دست دامداران ما گذاشته است و تنها تجار و دلالان هستند که سود اصلی را می‌برند.

تفاوت قیمت نیز انقدر دیده می‌شود که دامداران ما را  وادار به زنده به فروش رساندن دامهایشان می‌‌کند.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا زمین زیر کشت را بیشتر نمی‌کنند گفت: در مورد زمینهای قابل کشت دوباره بحث آب مطرح می‌شود بنا به کاستی‌های که در گذشته صورت گرفته بهره‌وری آب به شدت پایین و مصرف آب بالا رفته است.

در برنامه 5 ساله نیز به موارد اشاره شده و اگر بخواهیم امنیت غذایی داشته باشیم باید راندمان آب را افزایش دهیم.

ابراهیمی بیان کرد: حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد قرار دادن یارانه لازم در اختیار دامداران و همچنین قرار دادن تسهیلات کم بهره برای تهیه علوفه مورد نیاز است.

وی در پایان گفت: اگر وضعیت بر همین منوال باشد تاثیر خاصی در قسمت تولیدات اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تجدیدنظری شود و توجه مسئولین نیز به این امر بیشتر شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نهاده ، دام ، علوفه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار