طرح‌های مديريت چرای دام در يک ميليون هکتار از مراتع ييلاقی و قشلاقی خراسان رضوی به اجرا درآمده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رئيس اداره مراتع اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي گفت: مراتع خراسان رضوي 6 ميليون و566 هزار هکتار است که اين ميزان 56 درصد وسعت استان را شامل مي شود.

احمد دلاوري افزود: در سال هاي گذشته عليرغم تلاش‌های انجام شده از اين مراتع بيش از ظرفيت بهره برداری مي شود چنانکه بر اساس آمارها چرای دام در مراتع استان بيش از سه برابر ظرفيت آنها است.

وي با بيان اينکه هم اکنون يک هزار و 700 سامانه مميزي مراتع در خراسان رضوي وجود دارد گفت: 27 مورد مميزي و نظم دادن به مراتع در سطح 64 هزار و 382 هکتار از مراتع استان انجام شده است.

رئيس اداره مراتع اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي افزود: امسال يک هزار و 598 پرونده تخلف به علت  چراي غير مجاز تشکيل و پيگيري شده است.

دلاوري فعال سازي طرح هاي راکد در سطح 70 هزار هکتار مراتع استان ، تهيه طرح هاي تلفيقي مرتعداري در سطح هفت هزار و 130 هکتار در شهرستان گناباد و نظارت بر اجراي طرحهاي مرتعداري در سطح 250 هزار هکتار در محدوده 60 طرح مرتعداري را از ديگر اقدامات در اين حوزه عنوان کرد.

وي گفت: هم اکنون پنج هدف در قالب طرح هاي مرتع داري پيگيري مي شود که از جمله آنها تقويت پوشش گياهي و کاهش تخريب ها ، هدايت و نفوذ روان آبها و کاهش فرسايش آبي ، تغيير در پوشش گياهي و کاهش فرسايش آبي و بادي مي باشد.

رئيس اداره مراتع اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي همچنين افزود: با وجود ظرفيت مراتع خراسان رضوي براي چراي 2 ميليون و 604 هزار راس دام هم اکنون هشت ميليون 319 هزار و 783 واحد دامي خراسان رضوي وابسته به مراتع هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار