یک کارشناس سیاست خارجی گفت: برخی از کشورها متقابلا با تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از برخی کالاهایی که می‌توانستند از ایران بگیرند، محروم می‌شوند و طبیعتا در سال‌های گذشته بیشترین زیان را آمریکا دیده‌ است.

"جلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با تاثیر تحریم‌ها علیه ایران نسبت به کشورهای دیگر اظهار داشت: اگر کسی ما را تحریم کند طبیعتا از آن مقدار پول و درآمدی که نصیبش می‌شود محروم می‌شود و این یک اثر وضعی چندانی دارد.

وی در ادامه افزود: یعنی هنگامی که تحریم‌ها در لیست کشورها قرار می‌گیرد، به طور خود به خود یک سری لیست‌های دیگر هم به آن‌ها اضافه می‌شود.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان این که هر کشوری نیازهای خود را با مجموعه ای از کشورها تامین می‌کند افزود: هنگامی که برخی از اقلام تحریم می‌شود باید به سمت و سویی دیگر رفت تا نیازمندی‌های کشور را از آنجا تامین شود.

ساداتیان تصریح کرد: برخی از کشورها متقابلا با تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از برخی کالاهایی که می‌توانستند از ایران بگیرند، محروم می‌شوند و طبیعتا در سال‌های گذشته بیشترین زیان را آمریکا دیده‌ است.

وی با بیان این که اروپایی‌ها به طور سنتی روابط بیشتری را با ایران داشتند افزود: ما جایگزینی‌هایی را در مقابل این کشورها برگزیدیم و برخی از اقلام را از روسیه و خیلی دیگر از اقلام را از چین تامین کردیم و این دو کشور تا حدود زیادی از این قضیه منتفع شدند.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید براینکه فرانسه، انگلیس، آلمان و کشورهای اروپایی دیگر و تا حدودی ایتالیا متضرر شده‌اند گفت: البته ایتالیا طی سال‌های گذشته به نوعی روابطش را با ایران ادامه داده ولی به هر صورت متضرر شده است.

ساداتیان با اشاره به این که گاه و بیگاه برخی از این کشورها مقدار روابطی در طی سال‌های گذشته با ایران برقرار کرده‌اند افزود: کشور سوئیس به نوعی ارتباطاتی با ایران داشته است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار