استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گام اول برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی مقابله با تفکر "ما قدرت رقابت با جهان را نداریم" است، گفت: مدیریت اقتصاد باید تبدیل به مدیریت رقابتی شود، زیرا مدیریت رقابتی موجب رشد و پرورش انگیزه‌های عالی در سطح جامعه خواهد شد.

"علی مرتضویان" در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه با توجه به بی‌اعتماد بودن آمریکایی‌ها ممکن است تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی مدت‌ها ادامه داشته باشد، اظهارداشت: پیاده کردن الگوهای اقتصاد مقاومتی به فرموده رهبر فرزانه انقلاب سبب خروج مقتدرانه از این عرصه خواهد شد.

وی به برخورداری کشور از منابع طبیعی سرشار اشاره کرد و گفت: کشور ما از منابع طبیعی و اقلیم متنوع برخوردار است همچنین ایران از نیروی انسانی جوان که سرمایه‌ای گران‌قیمت هر کشور است بهره‌ می‌برد، لذا با یک برنامه‌ریزی معقول و کارشناسانه می‌تواند به راحتی بر تحریم‌های ظالمانه فائق آید.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موانع موجود بر سر راه عملی شدن اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: جامعه‌ای که نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحویل گرفت، به شدت به کشورهای بیگانه وابسته بود و بعد از سپری شدن 8سال دفاع مقدس نیز ارزیابی مشکلات به درستی صورت نگرفت، لذا اقتصاد ما همچنان یک اقتصاد رانتی وابسته به نفت باقی ماند. 
 
مرتضویان با بیان اینکه اقتصاد ما برای پویا و غیروابسته شدن باید تغییراتی را در خود ایجاد کند، تصریح کرد: گام اول برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی تغییر نوع تفکر و از بین بردن سد روانی است. این طرز فکر که ما قدرت رقابت با جهان را نداریم طرز فکری استعماری است که دشمن سالها روی آن مانور داده است و امروز نوبت ماست که با فعالیت، این  تفکر را دگرگون کرده و با آن مبارزه کنیم.
 
وی گام دوم را تغییر اساسی در رویکردهای سازمانی و مدیریتی  بیان کرد و ادامه داد: مدیریت اقتصاد باید تبدیل به مدیریت رقابتی شود، زیرا مدیریت رقابتی موجب رشد و پرورش انگیزه‌های عالی در سطح جامعه خواهد شد. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گام نهایی برای تحقق اقتصاد مستقل و غیروابسته را متوجه دولت دانست و تصریح کرد: سیاست‌گذاری و نقش دولت در عرصه عملی شدن اقتصادی مستقل، پویا و مقاومتی از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا سیاست‌گذاری‌های دولت باید از این نوع نگاه حاکم یعنی نگاه پایین به بالا تغییر کرده و دولت هر چه ممکن است نیروهای اجتماعی فعال  را شناسایی و از ابتکارات و ایده‌های این افراد برای اداره هر چه بهتر جامعه استفاده نماید. 
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: با این روش دولت از طرفی می‌تواند یک امنیت پایدار در جامعه ایجاد کند و از طرفی دیگر موانعی که بر سر راه توسعه اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی وجود دارد را با کمک خود مردم حل و به این ترتیب زمینه و بستر هر چه بیشتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار