داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.
 
مذاکرات هسته‌ای به سرپرستی علی لاریجانی
 
 
1_پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی از مرداد ۱۳۸۴ جایگزین روحانی شد.
 
2_ این مذاکرات به صورت حقوقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری شد.
 
3_ در این دوران جدول‌های زمانی برای پاسخ به پرسش‌های آژانس تنظیم شد.
 
4_در سال ۸۵ با ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت فعالیت پنج عضو دائم این شورا همراه آلمان موسوم به گروه ۱+۵ شد آغاز شد.
 
5_این مذاکرات با حضور دو طرف در بیست تیرماه (۱۱ جولای ۲۰۰۶) پیگیری شد و نتیجه‌ای برای دو طرف نداشت.
 
6_این گفت‌وگو‌ها با بهره‌برداری از مجتمع آب سنگین اراک باعث شد آن‌ها در شورای امنیت قطعنامه ۱۶۹۶ را علیه ایران تصویب کنند.
 
7_در شهریور ۸۵ لاریجانی بار دیگر برای دیدار با سولانا راهی وین شد اما این دیدار ناگهان لغو و متوقف شد.
 
8_سرانجام وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از پایان رسمی مذاکراتشان با ایران خبر دادند و اعلام کردند اتحادیه اروپایی گزینه‌ای جز بررسی موضوع ایران در شورای امنیت ندارد.
9_ شورای امنیت در دوم دی ماه ۱۳۸۵ قطعنامه ۱۷۳۷ را که دومین قطعنامه شورای امنیت و نخستین قطعنامه تحریم شورای امنیت بود، تصویب کند.
10_مذاکرات مادرید و لیسبون سومین دور از مذاکرات لاریجانی و سولانا بوداما این مذکرات به رغم خوشبینی طرفین نتیجه چندانی نداشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار