رئيس موسسه تحقيقات برنج کشور از برنامه هاي ساماندهي طرح هاي توسعه كشت برنج با معيار اقتصاد آب خبر داد و گفت : ‌تلاش مي کنيم با معرفي بذرهاي مقاوم به سرما ، كم ابي و زودرس و آبياري متناوب ميزان خود اتكايي در توليد اين محصول راهبردي را افزايش دهيم و پايدار كنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرامرز علي‌نيا اظهار داشت : سرانه مصرف برنج در ايران حدود 37 كيلوگرم است و نمي توان بازار را فقط با واردات تنظيم کرد چون حدود 5 درصد برنج هاي توليد كشورها به صادرات اختصاص دارد و ممكن است در اينده كاهش يابد.

ظرفيت توليد برنج داخلي 2/2 ميليون تن تا دو ميليون 400 هزار تن در سال و حدود سه ميليون تن هم  مصرف کشور است. 

رئيس موسسه تحقيقات برنج کشور گفت : توليد برنج در استان هاي گيلان و مازندران و تا حدودي هم در گلستان حمايت مي شود و البته خوزستان هم  ظرفيت خوبي دارد ، اما در بقيه استان ها حمايت نخواهد شد.

علي نيا گفت : با توجه به محدوديت اب حتي در استان گيلان و مازندران ، قانون محدوديت توليد برنج در خارج از شمال کشور تصويب شده است.

بنابراين گزارش 630 هزار هکتار در کشور شاليزار داريم که 520 هزار هکتار سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غيرمطمئن است.

شاليزارهاي غير مطمئن در شرايط خشکسالي محصول نمي دهد براي اينکه برنج يک کشاورزي پر آب است و بايد هميشه غرقاب شود.

عمده محصول برنج در استان هاي مازندران و گيلان و بخشي هم در استان گلستان توليد مي شود اما استان هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و خراسان شمالي، قزوين، زنجان، آذربايجان شرقي، لرستان، ايلام، سيستان وبلوچستان هم برنج کاري دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان مي رسد. در اردبيل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت مي شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ساماندهی ، توسعه ، کشت ، برنج ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار