یک کار‌شناس ارشد حوزه خاورمیانه گفت: رویکرد آمریکا در قبال سوریه از نظر استراتژیک فرق نکرده و همچنان به دنبال فروپاشی حکومت این کشور هست، ولی در شرایط حاضر جایگزین مناسبی به جای بشار اسد ندارند.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "جان برنان"، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: با توجه به ظهور داعش و دیگر گروهها در سوریه، واشنگتن دلیل خوبی برای نگرانی در مورد جایگزین احتمالی بشار اسد رییس جمهوری سوریه در صورت سقوط دولت وی دارد.

وی که در مراسمی در شورای روابط خارجه سخن می گفت، در پاسخ به این سوال که آیا دولت وی نگران جانشین احتمالی اسد است یا نه اظهار کرد: به گمان من، این یک نگرانی مشروع است.         

برنان افزود: واشنگتن نمی خواهد، تندروها بر دمشق مسلط شوند و امریکا، روسیه، ائتلاف و کشورهای منطقه ای خواستار فروپاشی دولت و نهادهای سیاسی در سوریه نیستند. 

به گفته وی ، جامعه بین‌الملل طرفدار یک حل و فصل نهایی است که نمایندگی یک دولت را در تلاش به پرداختن به درد ورنج موجود در سراسر کشور به ارمغان آورد. 

برنان که تا پیش از انتخاب به عنوان مشاور ارشد ضد تروریسم اوباما سال‌ها در سازمان جاسوسی کار می‌کرد، در ماه مارس 2013 ریاست سازمان اطلاعاتی مرکزی امریکا را به عهده گرفت.         

 
در این راستا "میرمسعود حسینیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سخنان رئیس سازمان مرکزی آمریکا (سیا)، اظهار داشت: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط فعلی قدرت اسقاط حکومت سوریه را ندارند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: آن‌ها 4 سال به دنبال فروپاشی دولت سوریه بودند، ولی با توجه به شرایط بین المللی، منطقه‌ای، پایداری مردم سوریه و کشورهای دوست مثل ایران، روسیه و چین به این نتیجه رسیده اند که این کار امکانپذیر نیست،
 
وی ادامه داد: غربی ها از اسقاط دولت سوریه منصرف نشده اند، بلکه می‌بینند که مسئله فروپاشی در حال حاضر شدنی نیست و از راههای دیگری همچون پدیده داعش و معارضه مسالمت آمیز می‌خواهند به اهداف خود برسند.  
 
حسینیان تاکید کرد: رویکرد آمریکا در قبال سوریه از نظر استراتژیک فرق نکرده و همچنان به دنبال فروپاشی حکومت این کشور هست ولی در شرایط حاضر جایگزین مناسبی به جای بشار اسد ندارد. آمریکایی ها به این موضوع می‌اندیشند که پس از سقوط دولت سوریه، بهترین جایگزین اسد کیست؟ از نظر آن ها اگر، تندروهای تفکیری سر کار بیایند، کل سیستم و برنامه هایشان به هم می‌ریزد، لذا ناچارند تا انتخاب فرد مناسب، ایشان را بپذیرند.
 
وی افزود:در شرایط فعلی، غربی ها از فکر اسقاط نظام سوریه بیرون آمده اند و از طریق انتخابات، مجلس،.. به دنبال جایگزین اسد هستند. استراتژی آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده، بلکه تاکتیک آن‌ها عوض شده است.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه با بیان اینکه آمریکائی‌ها به محض انتخاب جانشین اسد به سیاست‌های خود در قبال سوریه ادامه خواهند داد، افزود: استراتژی آمریکا در قبال سوریه تغییر نخواهد کرد، چون سوریه جزء محور مقاومت است.
 
حسینیان تصریح کرد، آن‌ها مقاومت را به سه بخش تقسیم می‌کنند. اصطلاحی که خودشان بکار می‌برند این است که سر این مار یا اژدها در ایران، کمرش در سوریه و دمش در لبنان است، تعبیرشان این بود که با سرش یعنی ایران، نمی‌توانند جنگی داشته باشند، در لبنان هم که تجربه جنگهای ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه نشان داد که با حضور حزب الله کاری از دستشان برنمی‌آید، پس هدف آن‌ها زدن کمر مقاومت یعنی سوریه شد، زیرا فکر می‌کردند اگر کمر مقاومت را بزنند، بین ایران و مقاومت فاصله ایجاد می‌شود و با سقوط بشار اسد، ایران دیگر نمی‌تواند به مقاومت و حزب الله کمک کند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: آن ها تصمیم داشتند پس از سرکوب سوریه و مقاومت به سمت ایران بیایند. بالاخره طرح آمریکا_ اسرائیل و کشورهای غربی زدن مقاومت در منطقه است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در منطقه دو خط داریم، یکی خط مقاومت است و دیگری خط مصالحه. در شرایط فعلی به این نتیجه رسیده اند، که از طریق نظامی به نتیجه نمی رسند و روش مصالحه را در پیش گرفته اند.
 
 انتهای پیام/
برچسب ها: سوریه ، آمریکا ، مقاومت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار