یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت کویت توسط انگلیس شکل گرفته و هیچ‌گاه در مسیر نیازهای ملی و منطقه‌ای عمل نکرده است. متاسفانه سفارت‌خانه‌های انگلیس و آمریکا به طور مستقیم در تنظیم سیاست خاجی این کشور نقش دارند.

"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهار نگرانی‌های کویت در سال 93در مورد برنامه هسته‌‎ای ایران، گفت: دولت کویت توسط انگلیس شکل گرفته و  هیچ‌گاه در مسیر نیازهای ملی و منطقه‌ای عمل نکرده است. متاسفانه سفارت‌خانه‌های انگلیس و آمریکا به طور مستقیم در تنظیم سیاست خاجی این کشور نقش دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: هر کشوری باید معادلات و محاسبات منطقی و سنجیده‌ای را در مسیر دستیابی به منافع‌ ملی خود انجام دهد. اما برخی کشورها در سیاست‌ خارجی اساسی جز حفظ پیوندشان با قدرت‌های‌ بزرگ ندارند. در این‌ کشورها مبنایی برای سیاست خارجی در راستای تحصیل منافع ملی وجود ندارد. 
 
قنادباشی تصریح کرد: برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از جهت‌گیری قدرت‌های بزرگ در قبال ایران تبعییت می‌کنند. از آنجایی که سیاست خارجی آمریکا و انگلیس در برابر ایران خصمانه است، این کشورها در سیاست خارجی خود با آنها همسو هستند. کویت براساس سفارش لندن و واشنگتن در مقابل ایران موضع‌گیری می‌کند.
 
وی افزود: اگر غربی‌ها همین امروز ایران هسته‌ای را بپذیرند این کشورها نیز آن را خواهند پذیرفت و مسلما از تشویش اذهان عمومی دست برمی‌دارند. از طرفی الگوی ایران که با تکیه بر توان نیروهای داخلی در حال پیشرفت است برای آن‌ها قابل تحمل نیست. 
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: ممکن است در مقاطعی تنش در این روابط کاهش پیدا کند، اظهارات کویت در سال 93 مجموعا اظهارات خصمانه‌ای است و جدی نیست و باید به آن از دیدگاه طنز نگاه کرد.

قنادباشی با بیان اینکه یکی از نیازهای کویت همکاری با ایران است، اظهار داشت: ایران بیشترین مرز را در خلیج فارس دارد و کویت کشور کوچکی است و زمانی که مورد حمله صدام (دیکتاتور سابق عراق) قرار گرفت، مردم و دولت کویت به ایران متوسل شدند. کویت که در جنگ ایران و عراق سلاح و انواع کمک‌ها را در اختیار عراق گذاشته بود، زمانی که مورد تهاجم از طرف صدام قرار گرفت به ایران متوسل شد.

وی افزود: کشورهای عربی خلیج فارس با سرپوش گذاشتن روی عقب‌ماندگی‌شان پیشرفت دیگران را زیر سوال می‌برند و برای ایجاد وحدت و پیوند میان ملت خود اقدام به دشمن تراشی، ایران هراسی و شیعه هراسی می‌کنند. این کشورها مردم خود را تحریک می‌کنند که از حکومت‌ و سرزمین‌شان دفاع کنند و از ضرورت‌های حکومت‌شان ایران هراسی است. 
  
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: نظام‌های پادشاهی منطقه خلیج فارس شاید با پادشاه مخلوع ایران روابط خوبی داشته‌اند اما با جمهوری اسلامی نمی‌توانند رابطه خوبی داشته باشند زیرا این‌ها سرسپرده هستند و مناسبات فراوانی را با رژیم صهیونیستی دارند. ایران در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با کویت از لحاظ ساختاری و تصمیم‌گیری کاملا متفاوت است و هیچ‌گونه همگرایی دولتی به معنای این که کشورهای دموکراتیک و مردم سالار بتوانند با کشورهای وابسته و استبدادی همکاری داشته باشند، امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: کویت ، ایران ، نگرانی ، منافع ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار