قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

پروژه غرب برای کنترل قیمت نفت/ سرپوش بر نزاع قدرت در آل سعود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مرگ ملک عبدالله قابل پیش‌بینی بود و غرب سعی کرد شرایط بازار جهانی نفت را مدیریت کند تا مرگ ملک عبدالله تاثیر روانی زیادی در بازار نفت ایجاد نکند و موجب افزایش قیمت نفت نشود.

////
"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تحولات سیاسی اخیر عربستان و تاثیر آن در نوسانات قیمت نفت اظهار داشت: مرگ ملک عبدالله قابل پیش‌بینی بود و چند سال است که همه در انتظار این اتفاق بودند و غرب سعی کرد شرایط بازار جهانی نفت را مدیریت کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه غرب تلاش کرد تا مرگ پادشاه عربستان تاثیر چندانی بر بازار نفت نگذارد، افزود: مرگ ملک عبدالله می‌توانست تاثیر روانی زیادی در بازار نفت ایجاد کند و موجب افزایش قیمت نفت شود.
 
وی ادامه داد: غرب در جنگ موسوم به نفت این شرایط را تجربه کرده بود و در این جنگ بین غرب به رهبری آمریکا و عراق که در پی حمله صدام حسین(دیکتاتور سابق عراق) به چاه‌های نفت کویت رخ داد، آن‌ها قیمت نفت را به حدی کاهش داده بودند که این جنگ تاثیری در نوسانات عمده قیمت نفت نداشت.
 
قنادباشی تصرح کرد: پیش‌بینی می‌شد مرگ ملک عبدالله قیمت نفت را افزایش دهد اما غربی‌ها پروژه‌ای را به اجرا درآوردند و در اثر آن این طور القا کردند که عرضه نفت در بازار جهانی بسیار بیشتر از تقاضای موجود در بازار است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: بسیاری از چاه‌های نفت کشورهای غربی و منطقه خلیج فارس دیگر کارایی سابق را ندارد و تقاضای نفت با توجه به صنعتی شدن روز افزون جهان نباید کاهش پیدا می‌کرد.
 
وی افزود: مرگ ملک عبدالله قابل پیش‌بینی بود و آمریکا و انگلیس بر انتخاب ولیعهد نظارت کردند تا جانشینی با کمترین تاثیر بر ساختار سیاسی عربستان اتفاق افتد.  
 
قنادباشی گفت: در ظاهر این طور وانمود می‌شود که بین شاهزادگان عربستان هیچ جنگ قدرتی در نخواهد گرفت اما وضعیت فعلی سرپوشی است بر نزاع قدرت در خاندان سعودی و این ثبات شکننده خواهد بود و این جانشینی آرام به یک جانشینی بسیار پرمناقشه تبدیل خواهد شد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: ملک سلمان پادشاه جدید عربستان علی النعیمی را در وزارت نفت ابقا کرد و تاکید کرد که سیاست‌های زمان ملک عبدالله همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: در عرصه نفت ملک سلمان دقیقا همان سیاست‌های ملک عبدالله را دنبال خواهد کرد اما باقی ماندن النعیمی در وزارت نفت با توجه به شکننده بودن ساختار قدرت در عربستان کوتاه مدت خواهد بود.  
 
انتهای پیام/
قنادباشی در پایان خاطر نشان کرد: هوای سرد این فصل موجب می‌شود تا غرب تلاش زیادی انجام دهد تا قیمت نفت افزایش پیدا نکند ولی با گرم تر شدن هوا و نمایان شدن بی‌ثباتی ساختار سیاسی در عربستان باید در انتظار افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت بود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، نفت ، آمریکا ، ولیعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار