صدر جمالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اقتصاد مقاومتی نفت را از اهرم فشار خارجی‌ها به نقطه قوت در عرصه بین‌الملل تبدیل می‌کند

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز گفت: در صورت قطع وابستگی‌های نفتی می‌توان صادرات نفت را از اهرم فشار خارجی‌ها به نقطه قوت در عرصه بین‌الملل تبدیل کرد.

"کامران صدرجمالی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حاکمیت کشور عربستان را فاقد توانایی‌های لازم برای تعیین قیمت نفت دانست و اظهارداشت: قطعاً این اقدام با هماهنگی و چراغ سبز مراکز قدرت در آمریکا صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: مواضع جدید مقامات آمریکایی و مذاکره کنندگان غربی در مذاکرات عمان و تند‌تر شدن ادبیات این مقامات همزمان با کاهش اخیر قیمت نفت نشان می‌دهد، آمریکا در نشست‌های آخر مذاکرات از اهرم جدید خود یعنی قیمت نفت برای فشار بر طرف ایرانی استفاده می‌کند که حتی در صورت رفع آنی تحریم‌های نفتی و بانکی، باز هم در کوتاه مدت ایران را درگیر مشکلات مالی ناشی از قیمت پایین نفت خواهد کرد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز با تاکید بر اینکه سقوط مهندسی شده قیمت نفت نوعی فشار بر روسیه و ایران است، تصریح کرد: طبق برآورد منابع اقتصادی غربی، دولت ایران در صورت رفع تحریم‌ها به نفت ۱۳۶ دلاری برای تحقق بودجه و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیاز دارد و این در حالی است که سیاست‌های یکجانبه عربستان سعودی قیمت را تا قیمت ۸۰ دلار برای هر بشکه کاهش داده و مقامات سعودی حتی صحبت از نفت ۷۰ دلاری می‌کنند.

وی با اشاره به سابقه مشابه سقوط مهندسی شده قیمت نفت در دهه ۸۰، عربستان سعودی را ابزار کنترل قیمت نفت آمریکا دانست و اضافه کرد: آمریکا در حال حاضر علاوه بر مذاکرات هسته‌ای ایران، در اروپای شرقی و اوکراین نیز به شدت با روسیه درگیر شده و اهرم کاهش قیمت نفت می‌تواند جهت فشار بر روسیه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

صدرجمالی با بیان اینکه کاهش قیمت از سوی دیگر می‌تواند سیاست داخلی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: اینگونه اقدامات را می‌توان از سویی تلاش جمهوری خواهان برای ضربه زدن به منابع مالی دموکرات‌ها عنوان کرد.

وی در پایان ضمن یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در برهه‌های مختلف خصوصا در جلسات اخیر درباره اقتصاد نفتی، خاطر نشان کرد: تاکید چند‌باره رهبری انقلاب بر قطع وابستگی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی ناشی از همین واقعیت است که تنها در صورتی که وابستگی درآمدهای جاری کشور از نفت قطع شود، می‌توان صادرات نفت را از یک نقطه ضعف به اهرم و نقطه قوت در عرصه بین‌المللی تبدیل کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار