کاهش 16 درصدی ورودی سدهای کشور

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: ورودي سدهاي کشور از ابتداي سال آبي جاري تاکنون 16 درصد درمقايسه با سال آبي گذشته کاهش يافته است.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع ‌رساني وزارت نيرو (پاون)، محمد حاج‌ رسولي‌ها با اشاره به پراکنش بارندگي در حوضه‌هاي مختلف آبريز کشور، اظهار داشت: با توجه به بارش‌هاي اخير، اختلاف بارش در فلات مرکزي اندکي جبران شده است اما با اين حال، بارش‌ها در اين حوضه 27 درصد در مقايسه با درازمدت کاهش نشان مي‌دهد و در حوضه‌هاي خزر، اروميه و سرخس بارش‌ها درمقايسه با متوسط درازمدت به‌ترتيب 26، 18 و 16 درصد افزايش يافته است.

وي ادامه داد: در حوضه‌ خليج فارس و درياي عمان نيز بارش‌ها 45 درصد درمقايسه با متوسط درازمدت کاهش يافته است و درمجموع، بارش‌ها در کل کشور در قياس با متوسط درازمدت حدود 23 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

حاج‌رسولي‌ها ميزان بارش‌هاي کشور در هفته گذشته را به‌طور متوسط يک ميلي‌متر عنوان کرد و افزود: به لحاظ استاني، بارندگي‌ها در استان‌هاي آذربايجان‌شرقي و غربي و اردبيل که در حوضه درياچه اروميه قرار دارند، درمقايسه با متوسط درازمدت از شرايط بهتري برخوردار است اما بارش‌ها در استان بوشهر 51 درصد، تهران 18 درصد، کهگيلويه و بويراحمد 53 درصد و خوزستان 53 درصد کاهش يافته است که وضع خوزستان به‌شدت در سدهاي اين استان تاثيرگذار خواهد بود.

وي ادامه داد: ورودي سدهاي کشور تاکنون حدود 9 ميليارد و 980 ميليون مترمکعب بوده که 16 درصد درمقايسه با سال گذشته کاهش يافته است؛ حجم کنوني آب موجود در سدهاي کشور نيز 20 ميليارد و 340 ميليون مترمکعب است.

حاج‌رسولي‌ها سپس آب خروجي از سدهاي کشور را از ابتداي سال آبي جاري تاکنون حدود 10 ميليارد مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: در زمان حاضر، ورودي سدهاي خوزستان حدود پنج ميليارد و 141 ميليون مترمکعب است که درمقايسه با سال گذشته 21 درصد کاهش يافته است.

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران با اشاره به وضعيت سد زاينده‌رود، گفت: سد زاينده‌رود از ابتداي سال آبي جاري تاکنون 290 ميليون ورودي داشته که درمقايسه با سال گذشته اندکي بهتر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ورودی ، سد ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار