تبریز؛

زمان مصرف کود عاملی مهم در کاربرد صحيح کودها

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مقدار و زمان مصرف کود دو عامل مهم براي کاربرد صحيح کودها و افزايش بازده مصرفي آنها است.

موسی ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: استفاده‌ صحیح از کود شیمیایی و استفاده غالب از کود حیوانی می‌تواند سلامت محصولات و افزایش تولید محصولات کشاورزی را بدنبال داشته باشد و در این میان باید دقت لازم انجام شود تا افزایش تولید و تسریع در عمل‌آوری بر سلامت مردم و مصرف‌کنندگان تأثیر منفی نگذارد.

وی تصریح کرد: خاکها در اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدني و عناصر غذايي فقير مي شوند و نياز به کود پيدا مي کنند که براي جبران آن، مي توان طي يک برنامه زمانبندي مشخص اقدام به استفاده از کودهاي مختلف شيميايي، حيواني و گياهي نمود.

ایزدخواه ادامه داد: بديهي است که مقدار کود مصرفي، بر اساس مقدار عناصر غذايي موجود در خاک، ميزان جذب عناصر توسط گياه و نياز گياه در طول دوره رشد تعيين مي‌شود.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: خاک‌ها بر اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر می‌شوند و به کود نیاز می‌یابد که برای جبران آن، می‌توان طی یک برنامه‌ زمانبندی مشخص نسبت به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی اقدام کرد.

وی افزود: هدف از زمانبندی مصرف کود، به‌دست آوردن بهینه‌ترین واکنش گیاه به کود است.

ایزدخواه تاکید کرد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می کنند و به عنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را به دنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع منجر به کاهش آن نیز شده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.