در جلسه شب گذشته خانه موسیقی مطرح شد؛

باید از خانواده موسیقی عذرخواهی شود/از سیاسیون می‌خواهیم ما را رها کنند

در پی لغو کنسرت‌های «علیرضا قربانی» و «سالار عقیلی» در مشهد و سخنان امام جمعه درباره موزیسین‌ها اهالی موسیقی اعتراض خود را در خانه موسیقی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته کمپین حمایت از صنف موسیقی با عنوان هم اندیشی مقابله با لغو کنسرت ها و محدودیت‌های اهالی موسیقی باحضور "محمد سریر"، "هوشنگ کامکار"، "سالار عقیلی"، "حریر شریعت زاده"، "علیرضا قربانی"، "فردین خلعتبری"، "شهرام ناظری"، "طهمورث پورناظری"، "صدرالدین حسین خانی"، "فرهاد فخرالدینی" و دیگر هنرمندان موسیقی در خانه موسیقی برگزار شد.

"محمد سریر" در ابتدا گفت: در هفته‌های گذشته دو مورد در حوزه موسیقی مطرح شده است که مورد اول آن گرفتاری‌هایی است که درباره فعالیت‌های هنری خصوصا موسیقی بوجود آمده که اخیرا پررنگ تر شده، که با این شدت قبلا وجود نداشته و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در آینده اثرات بدتر و ناجورتری را بوجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: خانه موسیقی به عنوان فراگیرترین نهاد حوزه موسیقی الان با این مشکل مواجه است و باید راهکاری پیدا شود و این مسئله بسیار مهمی است.

*پروتکل برن و حقوق کپی رایت

سریر افزود: مورد دوم درباره مسئله حقوق مؤلفین و مصنفین است. در کشورهای دیگر که همه عضو پروتکل برن هستند این پروتکل منافع آن‌ها را در بلندمدت در تمامی کشورهای جهان حفظ می‌کند و تشویقی استب رای کسانی که آثار ماندگار بوجود می‌آورند.

این آهنگساز تصریح کرد: در صورتی که ما می‌خواهیم وارد جامعه جهانی شویم باید بخش‌های مختلف پروتکل برن از جمله قانون کپی رایت را حفظ کنیم. نظر بر این است که ما بیش از اینکه آثار خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم آثار کشورهای دیگر را مجانی استفاده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: حضور در جامعه جهانی دو معنی دارد، معنی اول این است که حقوق دیگران را محترم بشماریم و معنی دیگر آن این است که اگر در بازارهای جهانی حضور پیدا نکنیم تا ابد در همین حدی که هستیم خواهیم ماند.

*دیگر به ساحت موسیقی توهین می‌شود

"حمیدرضا نوربخش" مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه جلسه گفت: امروز با یک درد و انگیزه مشترک برای بیان خواسته‌ها و درد و دل‌هایمان دور هم جمع شدیم. توقع داشتیم همه هنرمندانی که در اینجا دعوت شدند حضور یابند که متاسفانه به هر دلیلی این گونه نشد.

وی افزود: با کمال تاسف و تاثر ما امروز و این روزها مصیبت‌هایی را داریم تجربه می‌کنیم که در این سی سال بی‌شک سابقه نداشت و این برای ما مایه تاسف و تاثر است و هرکس به خود اجازه می‌دهد به جامعه موسیقی توهین کند و این دل ما را به شدت به درد آورده است.

وی ادامه داد: خانه موسیقی 1500 نفر عضو دارد و یک خانوده چند ده هزار نفری دیگر نیز خارج از خانه موسیقی در حال فعالیت هستند. مگر ما مجازیم به این جامعه توهین کنیم. 

این خواننده تصریح کرد: از شروع انقلاب اسلامی موسیقی حضور جدی در همه عرصه‌ها داشته است. در حال حاضر چه چیز جامعه را غیر از موسیقی به سال 57 می‌برد. در جنگ تحمیلی و در تمامی عرصه ها موسیقی نقش جدی داشته، در عرصه‌های ملی موقعی که مردم را می‌خواهند به پای صندوق‌های رای بیاورند فقط از موسیقی استفاده می‌کنند. به هر حال این مسائلی است که باید مطرح شده و بررسی شود.

*کلاس‌های موسیقی دوباره باید در فرهگسراها برگزار شود

وی افزود: موضوع فرهنگسراها و تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها و موضوع کپی رایت هم مهم‌ترین مسائل موسیقی ایران است.

نوربخش ادامه داد:ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت داریم. باید خانه موسیقی را بیشتر از هر زمان دیگری خانه خود بدانیم، باید زیر این بیرق دور یکدیگر جمع شویم. متاسفم که بعضی وقت‌ها می‌شنوم بعضی از هنرمندان ما به سراغ مسئولین می‌روند و می‌خواهند که مسئله‌ای را خارج و جدا از خانه موسیقی حل بکنند. یعنی خانه موسیقی آنقدر برای شما آزاردهنده است؟ این خانه، خانه همه است و بیش از هر زمان دیگری باید این خانه را تقویت کنیم و خواسته‌هایمان را پیش ببریم.

نوربخش عنوان کرد: در این چند ماهه اخیر و از زمانی که بحث تعطیلی موسیقی در فرهنگسراها بوجود آمده جلسات بسیاری را با مسئولین این حوزه گذاشتیم که متاسفانه یک سری وعده و وعیدهای دادند و به نتیجه نرسیدیم.

وی افزود: از "عبدالحسین مختاباد" به عنوان رئیس کمیته هنری شهر تهران می‌خواهیم که به جد پیگیری کنند. فرهنگ بدون موسیقی هیچ است. فرهنگ چیست؟ مگر می‌شود فرهنگسراها را بدون موسیقی اداره کرد؟

به همین خاطر نامه‌ای را با امضای موسیقیدانان آماده کرده ایم که نزد شهردار تهران خواهیم فرستاد و منتظر تصمیم وی هستیم.

*ماجرای لغو کنسرت‌ها از کجا شروع شد

نوربخش افزود: قضیه لغو کنسرت از بعضی جاها شروع شد و چند ماه پیش در بعضی استان‌ها از حضور نوازندگان خانم جلوگیری به عمل آمد که این امر وجهه‌ قانونی ندارد. مگر می‌شود در مملکتی که زنان حق دارند آموزش موسیقی ببینند نتوانند موسیقی اجرا کنند؟ این چه توجیهی دارد؟

وی درباره مسئله فرهنگسراها تصریح کرد: متاسفانه دوستان در بخش‌هایی یک مقدار آدرس غلط می‌دهند. یک برنامه‌ مستر کلاس و هم اندیشی برگزار می‌کنند. به طور مثال در فرهنگسرای ارسباران آمده اند یک جلسه خاطره گویی برای نوازندگان ساز تار گذاشته اند.

این خواننده ادامه داد: جالب است که شما از طرفی موسیقی را تعطیل کرده و از طرفی هنرمند را دعوت کرده و از آن تکریم می‌کنید. جامعه موسیقی این اتفاق ها را باز نمی‌تابد.

*"سالار عقیلی" و اتفاق‌های کنسرت مشهد

در ادامه "سالار عقیلی" درباره ماجراهای پیش آمده گفت: کنسرت ما در مشهد قرار بود لغو شود و ما تا دو روز قبل از کنسرت نمی‌دانستیم که آیا کنسرت داریم یا خیر، چون چند روز قبل از آن در بجنورد کنسرت داشتیم و در همان اطراف بودیم و چون قرار بود کنسرت دوم ما کنسل شود ما آماده شده بودیم به تهران برگردیم.

وی ادامه داد: در ادامه ماجرا به همسر من گفتند که شما حق ندارید اجرا کنید که به همین خاطر قرار شد خانم من به تهران بازگردد و ایشان اعلام کردند که می‌مانند و کنسرت را تماشا می‌کنند که دوباره اعلام کردند که همسر من می‌توانند ساز بزنند. شب اجرا اولین تصنیف را خواندم و در ادامه در حال خواندن آواز بودم که دیدم همسر من دارد از روی استیج پایین می‌رود و در ادامه اعلام کردند اگر خانم بر روی صحنه باشد کنسرت را لغو کرده و چراغ‌ها را خاموش می‌کنیم.

عقیلی تصریح کرد: رئیس ارشاد مشهد با ما خیلی همراهی کرد و وقتی که این اتفاق‌ها افتاد ایشان بسیار ناراحت شدند، در رسانه‌ها اعلام شد که شما نباید کنسرت را ادامه می دادید ولی من فقط بخاطر آن 1200 نفری که به آن سالن آمده بودند اجرا را ادامه دادم.

"حمیدرضا نوربخش" در ادامه عنوان کرد: البته که کنسرت "همایون شجریان" و "طهمورث پورناظری" در اصفهان نیز با همین مشکل مواجه شد که می‌خواستند خانم ها را از روی صحنه پایین بیاورند.

*"حریر شریعت زاده":من موسیقی را عرفانی می‌دانم

"حریر شریعت زاده" همسر "سالار عقیلی" در ادامه گفت:تنها کاری که روی صحنه می‌کردم، قدم می‌زدم و فکر می‌کردم چرا باید این اتفاق بیفتد. من که آنقدر باوقار روی صحنه رفتم و جزء کسانی هستم که در ساز و موسیقی خودم غرق می‌شوم، من موسیقی را عرفانی می‌دانم؛ شما باید جنبه عرفانی موسیقی و نوازندگی را نگاه کنید.

شریعت زاده افزود: من که کنار همسرم نشسته‌ام و موسیقی اجرا می کنم مجرم می‌دانند؟

"عبدالحسین مختاباد" رئیس کمیته هنری شهر تهران در ادامه برنامه گفت: این یک چلنج سیاسی است که اتفاق افتاده و دولت طرف ما است. در شرایطی که بر جامعه ما این اتفاق‌ها تحمیل می‌شود ما باید در کنار هم باشیم و به صنف خود احترام بگذاریم.

مختاباد ادامه داد: شاید یک ماه پیش بود که قرار شد در جشن فارغ التحصیلی کنسرتی را برگزار کنم که اعلام کردند این خانم نوازنده نباید بر روی صحنه برود که من هم اعلام کردم من هم به روی صحنه نمی‌روم.

مختاباد عنوان کرد: ما مطمئنیم که هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه آموزش موسیقی را به فرهنگسراها بازگردانیم. فرهنگسراهای ما دانشگاه نیستند. شهرداری یک نهاد عمومی است، تلاش ما این است که شهر را به سمت فرهیختگی و فرهنگ مداری پیش ببریم. برای فرهنگ و هنر سرمایه گذاری کردن عواقب محصور کننده ای دارد.

رضوانی راد مشاور حقوقی خانه موسیقی در ادامه نشست گفت: متاسفانه با شرایطی مواجه هستیم که مسئله اصلی ما بی‌احترامی به قانون است و علت اصلی حرف‌های من صیانت از مقام قانون است.

وی افزود: ابزار ما برای مقابله با دو آسیب کپی رایت و لغو کنسرت‌ها این است؛ یک زمینه سازی افکار عمومی برای حضور آن‌ها در نهادهای قضایی برای حمایت از ما و نکته دوم مذاکره که این توانایی اقدام جمعی باید در خانه موسیقی اتفاق بیفتد. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ تمامی مجوزهای لازم اخذ می‌شود و بعد یک کنسرت لغو می‌شود پس اینجا وظیفه ذاتی وزارتخانه چه می‌شود؟

وی عنوان کرد: مسئله دوم بحث کپی رایت است که مذاکراتی با صداوسیما در این باره صورت گرفته، توافق نامه‌ای که امروز بنا است امضا شود مدت زمانش سه ساله است که زمان سه ساله آن باتوجه به پیش‌بینی‌هایی که درباره مذاکرات صورت گرفته تعیین شده است.

*ناگفته‌های لغو کنسرت "علیرضا قربانی" از زبان وی

"علیرضا قربانی" در ابتدا گفت: این نوع رفتارها اساسا یک درد مشترکی است که هرگز جدا نخواهد شد و این درد فقط هم در حوزه موسیقی نیست و همه شاخه‌های هنری را در برمی گیرد. موسیقی هم به دلیل مسائل فقهی که وجود دارد مظلومانه زیر فشار است. برای من چند نکته در این قضیه وجود داشت. در ابتدا کاری که برای اجرا در مشهد آماده کردیم عرفانی بود و باتوجه به وجود مقدس امام رضا (ع) قطعاتی را انتخاب کردیم.

وی افزود: برای گرفتن مجوز در شهرستان‌ها شورای تامین استان وجود دارد که در آن نمایندگانی از سپاه، نیروی انتظامی و ...حضور دارند، وقتی که شورا مجوز می‌دهد یعنی از سخت‌ترین مرحله رد شده ولی به یک باره وقتی بعضی‌ها آن را کنسل می‌کنند خلاف قانون است.

*من مطربم!

"فردین خلعتبری" در انتها در اعتراض به اینگونه بیانیه‌ها گفت: این بیانیه ها کار بیهوده ای است و کسی موظف نیست به این بیانیه جواب دهد. باید یک سوال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر سازمان دیگری مطرح شود.

وی ادامه داد: برخورد ما الان نرم است. به ما توهین مستقیم کردند و ما را مطرب خطاب کردند. به من و "علیرضا قربانی" گفته اند مطرب، توهین به من یعنی توهین به اساتیدم، وقتی می‌بینم بی عدالتی عینی انجام می شود و تخلف می‌شود دیگر نمی توانم رگم را پنهان کنم و امام جمعه مشهد به خود اجازه داده به من بگوید مطرب من می‌گویم مطربی خوب است و حاضرم صورتم را مشکی کرده و به روی صحنه بروم.

خلعتبری عنوان کرد: یک فراخوان بگذارید که این 15000 هزار نفر بیایند اگر از این تعداد هزار نفر آمدند، باید برای جامعه موسیقی تاسف خورد. تا تجمعی مثل تجمع خانه سینما در مقابل چشم نیروی انتظامی تشکیل شود تا ثابت شود که حرف ما حق است.

وی تصریح کرد: این حرکت اساسا سیاسی نیست. یک تجمع در خانه سینما و انگ سیاسی موجب تعطیلی آن شد حرکت ما اصلا سیاسی نیست بلکه قانون مدار است. در جمهوری اسلامی ایران تجمع مسئله خیلی مهمی است. موسیقی رسمی را پا دادیم و تثبیت کردیم و از موضع موسیقی رسمی این کشور سخن می‌گوییم.

"حمیدرضا نوربخش" تصریح کرد: وزیر ارشاد و آقای رئیس جمهور خیلی فراتر از انتظار هنرمندان موسیقی ظاهر شدند. به هیچ عنوان تقابلی با دولت نداریم. چون مسئول بعد از ما دولت است و طبیعتا اولین مرجع و پناهگاه ما آن جاست.

"علی مرادخانی" باید بداند وقتی به جامعه موسیقی توهین می‌شود مطالباتی را می‌خواهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.