ربیعی اعلام کرد:

فعالیت بیش از 4 هزار موسسه خیریه وابسته به سازمان بهزیستی/فعالیت نهادهای مردم نهاد از این پس آسان‌تر می‌شود

وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی از فعالیت بیش از4 هزار موسسه خیریه وابسته به سازمان بهزیستی در سراسر کشور خبر داد و گفت: برای مشارکت بیشتر مردم در خیر جمعی قوانین و مقررات در حوزه مشارکت‌های مردم نهاد تسهیل می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعیامروز در مراسم رونمایی از قانون دستورالعمل اصلاحی تاسیس، انحلال و اداره موسسات غیردولتی و تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که با حضور نمایندگان مردم نهاد و نمایندگان سازمان بهزیستی کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد؛افزود: بنا داریم دولتی تسهیل‌گر و حمایت‌گر داشته باشیم.

وی نسبت به فراگیرشدن خیر جمعی در جامعه اظهار امیدواری کرد و گفت: در دولت یازدهم اکثر وزارتخانه‌ها، حتی مجموعه‌هایی که وظایف توسعه‌ای دارند، اندیشه فرهنگی، اجتماعی را دنبال می‌کنند و این به دلیل صفت "دولت فروتن" است. 

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: دولت فروتن،دولتی است که بر کاستی‌ها، نادانسته‌ها و ناتوانی‌های خود آگاه است و در عین حال برای توانایی و دانایی گروه‌های مردمی احترام قائل است.

ربیعی ، جامعه کنونی ایران را دارای پیچیدگی هایی دانست که برای حل مسائل اجتماعی نیازمند هموارشدن مسیرمشارکت های مردمی است ودولت به تنهایی نمی تواند پیچیدگی ها را حل کند.

وی با اشاره به تغییر سریع نهادهای اجتماعی در ایران امروز به تحولات عظیم در حوزه خانواده، همسرگزینی و ... اشاره کرد و گفت:دولت باید در این شرایط نهادهای مفهومی، مدنی و به ویژه خیرجمعی را که در سنت‌های دینی ما نیز وجود دارد و در آن عمل صالح نیز فراوان دیده می‌شود،تقویت کند. 

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: دولت یازدهم به نقش موثر حضور فعال نهادهای  مدنی در ارائه خدمات منتهی به خیرجمعی کاملا واقف است؛بنابراین ارائه خدمات را در این حوزه تسهیل و از آن استقبال می‌کند.

ربیعی بر ضرورت تجدیدنظر در مفهوم مشارکت در کشور گفت:در ایران به اشتباه مشارکت تنها مشارکت سیاسی تعبیر می‌شود که گرچه این امر نیز به نوبه خود حائز اهمیت است اما تحرک، بقاء و نشاط یک جامعه تنها با مشارکت سیاسی محقق نمی‌شود و باید مشارکت اجتماعی نیز در کنار مشارکت سیاسی گسترش داده و به تمام لایه‌های اجتماعی تعمیم داده شود. 

وی یاد آورشد :برای رسیدن به مفهوم ایران خوشبخت و امیدوارباید لایه های دیرین اجتماعی را با تقویت سرمایه های اجتماعی به عنوان سرمایه ای بی بدیل و بی نظیرکه نفت و یا هزاران ثروت دیگر هم نمی تواند جایگزین آن شود پرکنیم . 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: مفهوم در کنار هم بودن به انسان‌ها قوت قلب می‌دهد و رسانه‌ها نیز باید در زمینه تقویت و گسترش این مفهوم در نهادهای مدنی تلاش و برنامه ریزی بیشتری داشته باشند.
 
دکتر ربیعی مفهوم خیرجمعی را تنها محدود به جامعه معلولان و یا افراد فاقد پدرو مادر ندانست و گفت: اگر تمام مردم جامعه به این مفهوم روی بیاورند سود اصلی آن به نسل‌هایی می‌رسد که آینده جامعه ما را می‌سازند و با نشاط،پرتحرک، با امید به آینده افرادی را در خود می‌پروراند که فردا را بهتر از امروز می‌بینند.

وی اضافه کرد:باید جامعه ما با تاکید بر مفهوم خیرجمعی به سمتی پیش برود که حس کنیم فرزندان ما بهتر از ما زندگی می کنند وتحرک اجتماعی دارند.در این میان و برای گسترش این مفهوم ما نیز تنها نقش باغبان، تسهیل گر و حمایت گر را ایفا می‌کنیم. 

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما معتقدیم که نهادهای اجتماعی از ما دل سوزترند. باید برای حل مسائل خود از این نهادها استفاده کنیم. 

شایان ذکر است؛در این مراسم علاوه بر رونمایی از قانون دستورالعمل اصلاحی نهادهای مردم نهاد ، از افرادی که به طور مستمر در سلسله نشست‌های اصلاحی آن حضور داشتند تقدیر شد.
 
واگذاری امور به مردم موفقیت آمیز بوده است 

احمدی میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کارروفاه اجتماعی نیزدراین نشست بر تقویت خیرجمعی تاکید کرد و گفت:در هر زمان و مکانی وقتی امور را به مردم واگذار کرده‌ایم به موفقیت دست یافته‌ایم و از این پس با تدابیری که اندیشیده ایم فعالیت‌های نهادهای مردم نهاد آسان تر و فارغ از قوانین دست و پاگیر دنبال می‌شود. 

وی ادامه داد: درهر جایی که دولت خواسته است به تنهایی کاری را انجام بدهد ناموفق بوده است و با واگذاری امور به مردم به موفقیت بیشتری می رسیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: کار ، تعاون ، رفاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار