عضو هئیت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: پژوهشگاه در عرصه جهانی با بسیاری از سازمان‌ها و کمیته‌های بین‌المللی در ارتباط است.

وحید چگینی عضو هئیت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، گفت: بهره‌برداری از اقیانوس‌ها و دریاها به لحاظ حمل و نقل، تجارت،‌ منابع غذایی و دارویی، منابع معدنی و نقش آن در وضعیت آب و هوا و امنیت کشورهای ساحلی از اهمیت بسیار ویژه‌ای در جهان امروز برخوردار است.

وی افزود: نظر به این اهمیت و با توجه به این که پهنه گسترده‌ای از قلمرو سرزمین ایران به طول بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر را کرانه‌های آبی دریایی خزر، خلیج فارس و دریای عمان تشکیل می‌دهد وجود یک نهاد ملی فعال در زمینه‌های مختلف علوم دریایی و اقیانوسی در جمهوری اسلامی ایران، همواره از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است.

چگینی تصریح کرد: مرکز ملی اقیانوس‌شناسی با توجه به توافق صورت گرفته بین وزارت علوم و سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) در اواخر سال 1370 تأسیس گردید و در جلسه مورخ 8 اسفند سال 88 شورای گسترش آموزش عالی کشور، با ارتقای آن،(مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی) موافقت قطعی به عمل آمد در بیست و دومین سال تأسیس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی، در نوزدهمین نشست هیأت امنای منطقه یک پژوهشی مورخ 25 اردیبهشت سال 92 و جلسه مورخ 18 خرداد 92 شورای گسترش آموزش عالی با ارتقای مؤسسه‌ ملی اقیانوس‌شناسی به پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با سه پژوهشکده در سه مرکز ملی و یک مرکز منطقه‌ای موافقت شد.

چگینی تصریح کرد: چشم انداز فعالیت‌های این پژوهشگاه که سازگار با اهداف برنامه‌های ایران 1404 تدوین شده است ارتقای آن پژوهشگاه برتر در قلمرو مطالعات علوم پایه، علوم انسانی، مهندسی و فناوری اقیانوسی و جوی در کشور و تبدیل آن به نهادی پیش رو در حوزه‌ مطالعات اقیانوس‌شناختی و علوم جوی در منطقه و مرجعی معتبر و پاسخگو در عرصه جهانی است.

وی در پایان به فعالیتهای بین‌المللی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به ماهیت فرا مرزی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، این پژوهشگاه فعالیت‌های بین‌المللی گسترده‌ای داشته و نمایندگی ملی برخی از مهمترین مجامع‌ جهانی و اقیانوسی را برعهده دارد. چنانچه این پژوهشگاه با کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو (Ioc-unEsco)، سازمان جهانی دیده‌بانی اقیانوسی در منطقه اقیانوس هند(IoGoos)، سامانه جهانی هشدار سونامی در منطقه اقیانوس هند (IoTWS)، سامانه اطلاعات جغرافیایی زیستی اقیانوسی (OBIS) و شبکه جهانی پایش آبسنگ‌های مرجانی(GCRMN) در ارتباط است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار