با تایید مدیریت پروژه جهانی(سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی) (OBIS) جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده منطقه ای (OBIS) این پروژه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان (PEGO-OBIS) انتخاب گردید.

وحید چگینی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی  باشگاه خبرنگاران گفت: با تایید مدیریت پروژه جهانی (OBIS) و با هدف پر نمودن خلاء هاي موجود به ویژه در حوزه علوم زیستی دریا، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در دی ماه 1392 به عنوان هماهنگ کننده منطقه ای سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی (OBIS) در آب های خلیج فارس و دریای عمان (PEGO-OBIS) انتخاب گردید.  

وی افزود: سامانه اطلاعات مکانی زیستی جهانی (Ocean Biogeographic Information System) و یا OBIS که بخشی از بدنه سامانه جهانی داده ها و اطلاعات اقیانوسی (International Oceanographic Data and Information Exchange: IODE)در کمیسیون بین دولتی اقیانوسی (IOC) است راه اندازی گردید تا کشورها را در ارزیابی های ملی و منطقه‌ای و تشخيص نقاط حاصلخیز تنوع زیستی، یاری نماید. 

در حال حاضر فاصله سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی در بیش از 80 کشور و در قالب مراکز منطقه ای و با حضور بیش از 3000 محقق در حال فعالیت است. 

چگینی درادامه تصریح کرد: با توجه به سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در انتشار داده ها و اطلاعات طرح های پژوهشی، در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تعریف گردید تا کلیه اطلاعات زیستی منتشر شده در آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان را به مدت یک سال جمع آوری نماید. 

وی اظهار داشت: وجود یک بانک اطلاعاتی زیستی منسجم و هم سو با استانداردهاي بين المللي می تواند در دراز مدت کشور را در شناخت و رصد گونه های مهاجم دریایی که ممکن است از طریق آب توازن کشتی ها و يا چسبیدن به پیکره شناورهای بزرگ نفتی و تجاری ( بيوفولينگ) منتقل شوند یاری نماید. 

چنانچه کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بر این باورند که وجود چنين بانك اطلاعاتي زيستي در مقیاس جهانی نیز اهمیت فراواني دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار