رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: انتخابات دوره چهارم شورایاری‌ها کاملا قانونی است و 4هزار و 800نفر مسئولیت نظارت و صیانت از آرا مردم را در این دوره بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در نشست خبری ظهر امروز سه شنبه که در تالار الغدیر برگزار شد با اشاره به الگوبرداری سایر کلانشهرها از شورایاری‌های تهران اظهار کرد: حساسیت و دقت نظر در انتخابات شورایاری‌های شهر تهران باعث الگوگیری و انتقال این انتخابات به سایر کلانشهرها خواهد شد.


وی افزود: انتخابات شورایاری‌ها مصوبه قانونی مجلس را ندارد اما براساس بند 8 ماده 71 سه دوره انتخابات گذشته نیز برگزار شده است و ابهامی بر قانونی بودن انتخابات شورایاری ها وجود ندارد این انتخابات پس از کش و قوس‌های فراوان در دولت مطرح شد و دولت نیز با توجه به حساسیت کار شورایاری‌ها بر سپردن کار مردم به خود مردم بر قانونی بودن آن صحه گذاشت و ریاست جمهوری دستور مستقیم به وزارت کشور مبنی بر همکاری با شورایاری‌ها را صادر  کردند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌های شهر تهران، گفت: تلاش‌های بسیاری به منظور برگزاری هر چه بهتر شورایاری‌ها از جانب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها انجام شده است و تدابیر ویژه‌ای به منظور ارتقای سطح امنیت انتخابات با تنظیم ویژه نامه های مشترکی بین شورای شهر تهران، شهرداری،‌ وزارت کشور انجام شده است و پس از تصویب شورای اسلامی و با تغییراتی از جانب فرمانداری این مصوبه قانونی ابلاغ می‌شود و ملاک عمل انتخابات شورایاری‌ها قرار می‌گیرد.

سالاری با تاکید بر اینکه انتخابات شورایاری‌ها کاملا قانونی است، تصریح کرد: هیچگونه ابهامی برای برگزاری قانونی شورایاری‌های دوره چهارم وجود ندارد و صفر تا صد انتخابات از لحاظ سیاست ها و روش‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین نامه‌های اجرایی قانونی است و امید است با تعاملات خوبی که بین هیئت اجرایی و هیئت نظارت وجود دارد شاهد برگزاری انتخابت با شکوه شورایاری‌ها در 22اسفند باشیم.

وی با اشاره به 3سطح نظارتی در انتخابات شورایاری‌ها عنوان کرد: 9 نفر از اعضای شورای شهر شامل رئیس، نایب رئیس و دبیر در مناطق 22گانه و رئیس و جانشین رئیس در 354 محله مسئولیت نظارت بر 2هزار صندوق را بر عهده دارند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌های شهر تهران افزود: مجموع همکاران در هیئت نظارت مرکزی، منطقه‌ای، و محله‌ای چهار هزار ناظر است و 800نفر نیز در ستادهای مرکزی مسئولیت نظارت را بر عهده دارند که در مجموع 4هزار و 800نفر کار نظارت و صیانت از آرای مردم را در انتخابات شورایاری‌ها بر عهده دارند.

سالاری ادامه داد: علاوه بر هیئت نظارت شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر اصلی و فرمانداری تهران،‌ری تجریش به عنوان ناظر عالیه بر انتخابات نظارت دارند.

سالاری با اشاره به تعداد ثبت نامی‌های نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها تصریح کرد: 13هزار و 815 نفر تعداد کل ثبت نامی‌های این دوره هستند که ما خواستار  تغییر 10الی 15نفری شده‌ایم چرا که برخی موفق به دریافت کد رهگیری نشده‌اند و خواستار افزایش تعداد در این دوره شده‌ایم.

وی ادامه داد: در جلسه مشترکی که با حضور هیئت اجرایی و نظارت برگزار شد خواستار احقاق حقوق رد صلاحیت‌ها شدیم چرا که 692 نفر به لحاظ عدم سابقه یک سال سکونت مورد تایید قرار نگرفته بودند و این قانون برداشته شد تا این 692 نفر نیز بتوانند در این دوره شرکت کنند و قانون سابقه یک سال سکونت به الزام به سکونت در آن منطقه بعد از کسب رای در انتخابات تغییر کرد.

سالاری ادامه داد: به دلیل اینکه این انتخابات شورایاری‌ها در آینده به یک انتخابات مهم تبدیل خواهد شد سن رای دهندگان را نیز بر اساس انتخابات رسمی از 15سال به 18سال تغییر دادیم.

وی ادامه داد: 13هزار و 815 نفر تعداد کل ثبت نامی‌ها بودند که در مرحله اول 12هزار و 161 نفر احراز صلاحیت شدند و با برداشته شدن قانون یک سال سابقه سکونت 692 نفر به این رقم اضافه شد و در مجموع 13هزار و 129 نفر واجد شرکت در انتخابات شورایاری‌ها شدند و 686 پرونده در دست بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به حفظ حریم خصوصی افراد اشاره کرد: اطلاعات نامزدهای انتخاباتی کاملا محرمانه است و رد صلاحیت و عدم صلاحیت آنها به خود افراد اطلاع داده می‌شود.

سالاری ادامه داد: صلاحیت نهایی افراد تا 12امشب اعلام می‌شود و در دوره سوم 500نفر رد صلاحیت شده بودند که در این دوره ملاک عمل برای رد صلاحیت‌ها مراجع هستند و دقت نظر بر احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت افراد و می‌توان گفت که 95 درصد از افراد در این دوره تایید شده‌اند.

در ادامه جلسه طلایی با اشاره به شایعات در انتخابات شورایاری‌ها تصریح کرد: شایعاتی که در خصوص سو شهرت افراد مطرح شده بود صحت ندارد.

طلایی با اشاره به محلی بودن انتخابات شورایاری‌ها تصریح کرد: رسانه ملی را نمی‌توانیم درگیر انتخابات شورایاری‌ها کنیم لذا از نماینده رسانه‌ها خواستاریم تا این انتخابات را به صورت گسترده اطلاع رسانی کنند تا شاهد رشد صد در صدی مشارکت مردمی در دوره چهارم انتخابات شورایاری‌ها باشیم و از تمام شهروندان که در 1سال و نیم گذشته یار و همراه شورا بوده‌اند تقاضا داریم در این دوره نیز با شرکت در انتخابات همکاری و همیاری بیشتری با مدیریت شهری داشته باشند و نظرات و انتقادات خود را و گزارشات تصویری،‌محلی خود را از طریق سایت www.nezaratshora.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورایاری ، نظارت ، سالاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار