سناتور آمریکایی: سخنرانی "نتانیاهو" در کنگره آمریکا اشتباه است

سناتور آمریکایی گفت:سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا اشتباه است زیرا برای بهره برداری انتخاباتی است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "برنی ساندرز" از اعضای مستقل سنای آمریکا از ایالت ورمونت در گفتگو با این شبکه گفت:من در مراسم سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا حاضر نمی شوم. اینکه شماری از اعضای کنگره آمریکا در این مراسم سخنرانی شرکت نکنند سابقه ندارد.

مهمترین نکته این است که همه می‌دانند براساس قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور آمریکا اعم از اینکه دموکرات باشد یا جمهوری‌خواه، در حوزه سیاست خارجی آمریکا، رهبر کشور به شمار می رود. این مسئله، واقعیتی مسلم است. اینکه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بخواهد مسائل مطرح در سیاست خارجی آمریکا را به اندازه ای سیاسی کند که با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره دعوت از نتانیاهو برای سفر به آمریکا، حتی مشورت نکند، بسیار تاسف آور است.

نتانیاهو می‌توانست گوشی تلفن را بردارد و به رئیس جمهور آمریکا بگوید که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از او برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده است، و نظر اوباما را در این باره جویا شود. اما هرگز چنین تماس تلفنی انجام نشد.

نکته دوم اینکه در حال حاضر رقابت‌های فشرده انتخاباتی در جریان است. مشخص نیست حزب نتانیاهو در این انتخابات به پیروزی برسد. شاید نتانیاهو پیروز این رقابت‌ها باشد و شاید هم حزب او نتواند به پیروزی برسد. اما این کار درست نیست که دو هفته قبل از برگزاری انتخابات در اسرائیل، نخست وزیر اسرائیل که در انتخابات هم شرکت دارد به آمریکا بیاید و از کنگره آمریکا برای بهره برداری انتخاباتی استفاده کند تا در انتخابات به پیروزی برسد. این کار اشتباه است.

وی در ادامه افزود: وقتی  نگرش‌های حزبی به شدت در کنگره آمریکا حاکم شود و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدون مشورت با رئیس جمهور آمریکا ، از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت می‌کند، مشخص است که این موضوع جدی است و نتانیاهو نیز متوجه جدیت این مسئله شده است.

من نمی‌دانم که اینگونه حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا ، طرح نتانیاهو بوده است یا اینکه جان بینر چنین دیدگاهی داشته است. هم نتانیاهو و هم جان بینر سیاستمدارانی کارکشته هستند و می‌دانند در عرصه سیاست خارجی آمریکا، رئیس جمهور عامل تعیین کننده اصلی است.

باید توجه داشت که مذاکرات بسیار جدی با ایران در جریان است. اینکه برخی از سیاستمداران آمریکایی بخواهند تا این اندازه در  عرصه سیاست خارجی مربوط به دولت، مداخله کنند ناراحت کننده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار