در سخنانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل

انتقاد "کری" از تمرکز بر عملکرد اسرائیل/ حمایت از ماموریت نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران

جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی کرد و گفت من از رئیس این شورا بسیار قدردانم که توانسته ام در این برهه فوق العاده مهم اینجا باشم و در این نشست شرکت کنم. این برهه حساس نه فقط برای آینده این نهاد، بلکه برای حقوق بشر در سراسر جهان، بسیار حائز اهمیت است.

سخنرانی جان کری آغاز شد
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به رسالت شورای حقوق بشر عمیقاً ایمان دارد و اهمیت تعامل آمریکا و سایرین و همچنین رهبریت این سازمان را درک می کند. وی (اوباما) در فاصله کوتاهی پس از آن که به ریاست جمهوری رسید، تصمیم گرفت بار دیگر به تعامل (با این شورا) بپردازد، زیرا او می دانست این برای آمریکا و متحدانش حیاتی است که آمریکا پشت میز این نهاد، در حالی که شورای حقوق بشر اولویتهای خود را تعیین و برنامه های دستورالعملِ خود را مشخص می کند، یک کرسی داشته باشد. آن معیار اخلاقی که همهِ ما را به اینجا فرا می خواند و ما را در عملِ مشترک، متحد می سازد، به یک کشور یا یک قاره خاص تعلق ندارد. مبارزات اصولی برای شرافت، در تمام تاریخ بشر و در سراسر جهان، همواره نیرویی محرک بوده است. آنچه به ما انگیزه می دهد، یک دسته ارزش ها و آرمان های عمومی و جهانی است. ما در آمریکا به خوبی می دانیم که حتی در سیر خودمان کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. ما همچنین می دانیم که به علت شجاعت و تعهد شهروندان در هر نسل است که آمریکا به (اهداف حقوق بشر) نزدیک تر شده و هنوز هم تلاش دارد در حد انتظار ایده آل های خود ظاهر شود. 

وی افزود: سیر (تاریخی) ما نیز بدون مشکلات بزرگ، یا حتی بعضاً تناقضات، نبوده است. اما من تصور می کنم که ما می توانیم منصفانه بگوییم که ما جرأت مباحثه علنی درباره این چالش ها داشته ایم و خود را ملزم به پاسخگویی دانسته ایم. این شامل مباحثات از طریق مطبوعات و رسانه های آزاد ما و همچنین به علت پایبندی سرسختانهِ ما به حفاظت از آزادی بیان و ابراز عقاید، بوده است. و حتی در همان حالی که ما به چالش های تاریخ خود و آن چالش هایی که کماکان امروزه با آن روبرو هستیم، اذعان داریم، من می توانم بگویم که با اطمینان باور دارم هیچ کشور دیگری را نمی شناسم که تلاش بیشتری از ایالات متحده آمریکا برای ترویج حقوق بشر کرده باشد. وی سپس تأکید کرد: ما (آمریکا) به آن افتخار می کنیم. 

کری افزود: من و رییس جمهور اوباما به یک دلیل ساده از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حمایت می کنیم و آن این است که ما به مأموریت و توانایی های بالقوهِ آن ایمان داریم. ما می دانیم که در بهترین شرایط این شورا می تواند وسیله ای با ارزش برای یادآوری به هر ملت (کشور) در رابطه با تعهدات و وظایف خود، باشد. این شورا همچنین می تواند کشورهایی را که معیارهای بین المللی را برآورده نمی کنند، مسئول و پاسخگو قرار دهد. این شورا همچنین قادر است به کشورها کمک کند که با موفقیت به چالش های داخلی حقوق بشرِ خود پاسخ دهند. این همان چیزی است که ما در ساحل عاج و سایر نقاط، شاهد آن بوده ایم. 

این شورا همچنین می تواند به پیشروی هنجارهای جهانی، مانند حقوق همجنسبازانِ زن و مرد، کمک کند. این شورا وسیله ای برای خود - ارزیابی توسط هر یک از کشورهای جهان فراهم می سازد، که شامل روند بررسی های ادواری عمومی می شود. و ما شاهد بوده ایم که اینگونه خود-آزمایشی و تعامل با جامعه بین المللی، حقیقتاً باعث ایجاد پیشرفت واقعی در زمین شده است. و البته که شورای حقوق بشر سازمان ملل قادر است نقشی حساس در شکل دادنِ پاسخ جهانی به شرایطی که تخطی از حقوق بشر به سطوحی رسیده که حتی در تصور هم نمی گنجد و وجدان ها را شوکه کرده است ایفا کند و متأسفانه، امروزه این شرایط در بسیاری از کشورها وجود دارد.

کری گفت: در بخش هایی از خاورمیانه (غرب آسیا) و آفریقا افراط گرایان خشن روشن ساخته اند که نه تنها آنان هیچ احترامی به حقوق بشر نمی گذارند، بلکه هیچ احترامی برای جان انسان ها نیز قائل نیستند، همین!  ما دیده ایم گروه هایی مانند داعش انسان ها را زنده زنده می سوزانند، زندانیان را به صورت وحشیانه سرمی برند، دختران را به بردگی می فروشند و به صورت گسترده و بدون فرق گذاری، افراد را اعدام می کنند. سازمان ملل اخیراً روش های هولناکی را که داعش با آن روش ها حتی با آسیب پذیرترین اسرای خود یعنی کودکان برخورد می کند، گزارش کرده است. داعش کودکان را به صلیب می کشد و کودکان را زنده به گور می کند. داعش کودکانی را  که از لحاظ ذهنی دچار چالش هستند (معلولان ذهنی)  دست چین می کنند و از آنان به عنوان بمبگذاران انتحاری استفاده می کند تا حتی شمار بیشتری از مردم بیگناه را بکشند. تقریباً هر هفته ما شاهد نمونه های جدیدی هستیم که نشان می دهد شرارت های این گروه ها تا کجا می رسد. 

کری افزود: ولی ما همچنین می دانیم بهترین پادزهر در برابر افراطی گری، باز نگه داشتن راه ها برای ابراز نارضایتی ها و اختلافات عقاید، به صورت غیرخشونت آمیز است. و بهترین متحد ما جامعهِ مدنی، فعالان، خبرنگاران، سازمان دهندگان اجتماعی، متفکران منتقد هستند که تمامی شان ایدئولوژی های افراطی را رد می کنند و به طور همزمان راه هایی را به مردم نشان می دهند که به وسیلهِ آن بتوانند امیدها، شکایات و نارضایتی های خود را به صورت صلح آمیز را مطرح کنند. 
از اینرو، به صورت ویژه ناراحت کننده است که شمار بسیار زیادی از مردم در بسیاری از مکان ها با محدودیت های عجیب و باور نکردنی بر آزادی ها و حقوق خود، از سوی دولت های خودشان مواجه هستند. در برخی از موارد این محدودیت ها حتی شامل حق ادامه حیات نیز می شود. 

در سوریه، آنان که از حملات ترسناک اراذل و اوباش افراط گرا فرار می کنند، با دیکتاتوری بی رحم مواجه می شوند که از گاز (شیمیایی) علیه مردم خودش استفاده می کند و به عنوان حربه ای جنگی، به مردم گرسنگی مفرط می دهد. وی همچنین به بمباران بدون فرق گذاری مدارس، بیمارستان ها و مسجدهای مردم و همچنین زنان و کودکان با بمب های بشکه ای ادامه می دهد. هر کس که این تصاویر را دیده باشد، هرگز آن ها را فراموش نخواهد کرد. این تصاویر که بدن های ناقص العضو شده، چشمان از حدقه بیرون آمده و زندانیان لاغر و نحیف شده را نشان می دهد، احساس انسان دوستی هر کس را به چالش می کشد. 

در کره شمالی، ده ها هزار تن از مردم به عنوان بردگان واقعی در سال 2015 میلادی زندگی می کنند. هیچ آزادی بیان یا ابراز عقاید، آزادی پرستش یا دگراندیشی سیاسی (در کره شمالی) وجود ندارد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آن کسانی را که با او مخالفت کنند، اعدام می کند. او هرکس را که در این کشور می داند  یا حتی تصور می کند که به او وفادار نیست، پاکسازی می کند. برای چندین دهه، دولت (کره شمالی) شهروندان خود را زیر یوغ درآورده، به آنان گرسنگی مفرط می دهد و آنان را شکنجه و زندانی می کند یا حتی رفتارهای بدتری با آنان انجام می دهد. (در این کشور) صدها هزار نفر جان خود را از دست داده اند. 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: « اما درباره بحران اوکراین از شورای حقوق بشر می خواهم که وقایع را در نظر بگیرد؛ نگذارید گمراهِتان کنند: در شبه جزیره کریمه و دیگر مناطق شرق اوکراین که جدایی طلبان بر آن تسلط دارند، مردان، زنان و کودکان شکنجه و کشته می شوند؛ به آنها تجاوز و تعرض جنسی می شود؛ آنها به شکل خودسرانه بازداشت یا در ازای دریافت پول، ربوده می شوند؛ مردان، زنان و کودکان را به کار اجباری وادار می کنند و آنها را به خاطر آنچه هستند یا در کجا عبادت می کنند، آزار داده و محاکمه می کنند. این چیزی است که رخ داده و این وظیفه شورای حقوق بشر سازمان ملل است که  وقایع را برملا کند و زمینه لازم برای پاسخگویی کسانیکه حقوق بشر را در آنجا نقض کرده اند، فراهم کند. خلاصه اینکه افراد زیادی در بسیاری از نقاط دنیا با واقعیتهایی روبرو هستند که تحمل آنها امکان پذیر نیست. این برای همه ما است، پذیرفتنی نیست و آن را نخواهیم پذیرفت. شورای حقوق بشر نیز با همکاری دولت ها در سراسر دنیا می تواند آینده ای به مراتب روشن تر را از حال یا گذشته، رقم بزند. به اعتقاد من، عادلانه است اگر بگوییم ما هم اکنون نیز در مسیر پیشرفت و دستاوردهای تاریخی قرار داریم. خرسندم بگویم که از سال 2009 میلادی تاکنون، آمریکا این موهبت را داشته که در کنار بسیاری از شما برای نیل به این دستاوردها، سخت تلاش کند. 

جان کری افزود: « قطعنامه های بی سابقه ای را در نظر بگیرید که این شورا در واکنش به تهدیدها برای جوامع متمدن، برای حفاظت هرچه بهتر از حقوق همجنس گرایان، ترویج آزادی مذهب و آزادی بیان از جمله قطعنامه 18 / 16 تصویب کرده است؛ نقش انکارناپذیرِ شورای حقوق بشر را در تشویق سران دنیا برای عمل به وعده ها و تعهداتشان در کشورهایی مانند برمه و سریلانکا، در نظر بگیرید که در این کشورها، فرصت لازم برای تغییرات راستین وجود دارد. شواهدِ انبوهی را که ما گردآوری کرده ایم و در آن مفصلاً به موارد هولناک نقض حقوق بشر از سوی نظامیان دولتی و تروریستها در سوریه اشاره شده است، در نظر بگیرید. گردونه عدالت ممکن است با سرعتی که آرزوی همه ما است، نچرخد، اما بنیان های ایجاد عدالت فراهم شده است. توجه داشته باشید که چگونه کمیسیون تحقیق ایجاد شده از سوی شورای حقوق بشر، گفتمان مطرح درباره سوابق هولناک حقوق بشر در کره شمالی را تغییر داد. نتیجه گیری های کمیته تحقیق باعث شد شورای امنیت سازمان ملل، کره شمالی را در برنامه کاری خود قرار دهد، وقایع این کشور آشکارا محکوم شود و نهایتاً درک مهمی از ارتباط حقوق بشر با امنیت و صلح بین الملل ایجاد شود. همچنین به فعالیتهای عظیم گزارشگر ویژه (سازمان ملل) درباره وضع حقوق بشر در ایران توجه داشته باشید که موارد نقض (حقوق بشر) در آنجا را برجسته کرد. اشتباه نکنید، همه این دستاوردهای مهمی است. هر چه بر دانسته های جامعه بین المللی درباره موارد خاص نقض حقوق بشر افزوده شود، بازیگران منفی نیز بیشتر تحت فشار قرار دارند تا تغییر رویه دهند. گرچه این اتفاق همواره یک شبه رخ نمی دهد، اما نهایتاً این فشارها اغلب تغییراتی را در بر خواهد داشت که به نجات جان انسان ها و گسترش آزادی می انجامد.  به اعتقاد دولت من (آمریکا)، ما در کنار یکدیگر می توانیم پیشرفت کنیم و این نهاد (شورای حقوق بشر) را در عمل به مأموریت خود برای تبدیل دنیایی به جایی امن و بهتر، یاری کنیم؛ اما برای تحقق این امر باید برای رسیدگی به موانع پیش رو در مسیر پیشرفت خودمان، جدی باشیم. باید بگویم بدیهی ترین مانع را خودمان تحمیل کرده ایم؛ در اینجا منظورم سوابق نگران کننده شورای حقوق بشر در خصوص اسرائیل است. هیچ یک از حاضران این جلسه نمی تواند انکار کند که به شکل نامتوازن بر یک کشور دموکراتیک تمرکز شده است. 

وزیر خارجه آمریکا گفت حمایت آمریکا از اسرائیل تنها به شورای حقوق بشر محدود نمی شود و آمریکا در همه جا به این حمایت ادامه خواهد داد.

جان کری در ادامه سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت هیچکس در این سالن نمی تواند انکار کند که شاهد تمرکزی غیر متعادل بر یک حکومت دموکراتیک بوده ایم. هیچ کشور دیگری هیچ برنامه جداگانه ای برای برخورد با این مسئله ندارد. هر سال پنج یا شش قطعنامه هایی جداگانه درباره اسرائیل ارائه می شود. امسال قطعنامه ای با حمایت بشار اسد رییس جمهور سوریه درباره منطقه جولان ارائه شد چطور این مسئله یک اولویت منطقی به شمار می رود درست در زمانی که آوارگان سوری در حال هجوم به منطقه جولان هستند تا از حاکمیت قاتلانه اسد فرار کنند و توسط پزشکان اسرائیلی در بیمارستان های اسرائیل مداوا شوند. این مسئله باید گفته شود، حساسیتی که درباره اسرائیل پیگیری می شود ریسک تضعیف اعتبار کل این شورا را در بر دارد. پیگیری این روند این احتمال را در بر دارد که تحقق وظایف این نهاد که باید به عنوان بخشی از کارهای این شورا به هر حال انجام دهد، محدود شود. هیچ کس حتی برای یک لحظه نباید تردید کند که آمریکا این مسایل را به طور عادلانه و پیگیرانه مدنظر خواهد داشت و به دقت بررسی خواهد کرد با این حال این کشور با هرگونه تلاش افراد یا گروههای حاضر در سازمان ملل برای اقدام خودسرانه و پایدار برای مشروعیت زدایی و منزوی کردن اسراییل مقابله و مخالفت خواهد کرد. این مسئله تنها به شورای حقوق بشر سازمان ملل محدود نمی شود بلکه هر کجا این مسئله محقق شود همین رویه را پیگیری خواهد کرد. در زمینه حقوق بشر، هیچ کشوری روی زمین نباید از هرگونه تحقیق و مداقه رها باشد و همچنین هیچ کشوری نباید مورد اقدامات جانبدارانه غیر عادلانه و بی اساس قرار گیرد. آمریکا قاطعانه و عمیقا به این ماموریت مهم پایبند و متعهد است و به طور قطع همچنان به فعالیت و حضور خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل ادامه می دهد و همچنان به دنبال کسب عضویت دوباره در این شورا است. شرایط کنونی شرایط بسیار دشواری است و باور کنید که نمی تواند از این بغرنج تر باشد. در حالی که در هر سوی جهان، مردم از حقوقی که سزاوار آن هستند محروم شده اند، شورای حقوق بشر باید به معیارهایی که براساس آن تشکیل شده است پایبند باشد. ما با همکاری هم باید صدای افرادی باشیم که توسط سرانشان ساکت شده اند ما باید برای افرادی که بدون هیچ آرمانی بارها و بارها با دشمنی در سلولهای تاریک و تنگ در جایی از جهان محبوس شده اند روزنه امید باشیم. ما باید منبع امید برای افرادی باشیم که نگرانند درد و رنجشان شاید هیچگاه پایان نمی یابد و یا حتی کسی از آن آگاه نشود. این نهادی است که جهان به شدت به آن نیاز دارد اما به همه نیاز دارد تا به شدت تلاش کنیم و بالاترین معیارها را رعایت کنیم. این نهادی است که می تواند همه ملت ها را کمک کند ایده آل هایی که همه در آن شریک هستیم محقق کنند.

انتهای پیام/ 



برچسب ها: کری ، داعش ، خارومیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار