آغاز گفتگوی کری و لاوروف در خصوص اوکراین

گفتگوهای حساس و دشوار بین وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه درباره اوکراین در ژنو سوییس آغاز شد.

آغاز گفتگوی کری و لاوروف در خصوص اوکراینبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، گفتگوهای حساس و دشوار بین جان کری و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه درباره اوکراین روز دوشنبه در ژنو سوییس آغاز شد.

کری و لاوروف به محض رسیدن مقابل هتل بزرگ ژنو که نشست دو طرف در آنجا برگزار می‌شود، با یکدیگر دست دادند اما فضا متشنج بود و آن‌ها هیچ صحبتی با خبرنگاران نکردند. 

این نشست چند دقیقه پس از انتشار گزارش جدید سازمان ملل درباره اوضاع حقوق بشر در اوکراین آغاز شد. 

سازمان ملل در این گزارش آورده است از آغاز جنگ داخلی در اوکراین در آوریل ۲۰۱۴ بیش از شش هزار نفر کشته شدند. 

زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: «بیش از شش هزار نفر در کمتر از یک سال به علت نبرد‌ها در شرق اوکراینجان خود را از دست دادند». 

این نهمین گزارش درباره اوضاع حقوق بشر در اوکراین است. 

دیدار کری و لاوروف همچنین کمتر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که جان کری مسئولان روسی را متهم کرد که راجع به نبرد‌ها در شرق اوکراین «مستقیم در چشم نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند». 

به گفته یک عضو هیأت آمریکایی که کری را در این سفر همراهی می‌کند و خواست نامش فاش نشود، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست به «دستگاه تبلیغاتی روسیه» اشاره می‌کند. 

این مسئول آمریکایی افزود: «اظهارات مسکو درباره آنچه که در اوکراین می‌گذرد، با اوضاع در محل مطابقت ندارد». 

به گفته مسئولان آمریکایی، جان کری قرار است به همتای روس خود یادآور شود که آمریکا و اتحادیه اروپا روی دور جدید تحریم‌ها کار می‌کند و اگر روسیه به آتش‌بسی که ۱۵ فوریه در شرق اوکراین پایبند نباشد، این تحریم‌ها به اجرا گذاشته خواهند شد. 

دیدار کری و لاوروف همچنین نخستین دیدار سطح بالا بین آمریکا و روسیه پس از قتل بوریس نمتسوف مخالف سر‌شناس روسی است که موجی از خشم را چه در روسیه چه در خارج موجب شد. این مخالف روسی جمعه شب در مرکز مسکو و نزدیک کاخ کرملین به ضرب گلوله کشته شد. 

جان کری درست پیش از ورود به ژنو به تلویزیون‌ای بی‌سی آمریکا گفت «تحقیقی دقیق و شفاف» باید درباره این قتل صورت بگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کری ، لاوروف ، اوکراین ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار